Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja az, hogy a hallgatók megismerkedjenek azokkal a speciális élethelyzetekkel, amelyek a családok és a felnövekvő gyermekek életének kritikus pontjai (párkapcsolatok keletkezése és felbomlása, gyermekvállalás, a szülői ház elhagyása, belépés a munkaerőpiacra stb.) és az ezeket a helyzeteket meghatározó társadalmi tényezőkkel, továbbá a családszociológia sajátos elemzési módszereivel. A módszereket konkrét példákon keresztül ismerjék meg, és saját maguk is képessé váljanak ilyen típusú elemzések tervezésére és megvalósítására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Cseh-Szombathy László: Családszociológiai problémák és módszerek, Budapest, Gondolat, 1979. ISBN 963280516X
Spéder Zsolt (szerk.): Család és népesség itthon és Európában, Budapest, Századvég, 2003. ISBN 9639211613
Laudato Si enciklika, Szent István Társulat, 2015.
Engler, Ágnes; Pári, András: A család jövője – az elsődleges szocializációs közeg társadalmi szerepváltozása SZÁZADVÉG 3, 2022. pp. 11-34., 24 p.
Demográfiai Évkönyvek (2015, 2020) KSH
Monostori J. - Őri P. - Spéder Zs. (szerk.): Demográfiai portré 2021, KSH NKI, Budapest, 2021.
http://szit.katolikus.hu/feltoltes/Laudato%20si%27.pdf
(Letöltés ideje: 2023.03.22.)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismer
i és nemzetközi kontextusban is vizsgálja a hazai jóléti folyamatokat, a magyarországi trendeket és adatokat, valamint szakpolitikai reformokat.
Rendelkezik az ágazati intézményrendszer ismeretével, különös tekintettel az egészségügyi, köznevelési, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményekre és szolgáltatásokra.
b) képességei
Képes komplex rendszerszemléletben gondolkodni, és gondoskodni a megfelelő szervezeti minőségbiztosítás és fejlesztés feladatairól.
Megfelelő szakterületi jártassággal rendelkezik a gyakorlati problémák kezeléséhez.
Képes a bonyolultabb társadalmi folyamatok átlátására és nyomon követésére.
Képes a szakpolitika számára is hasznosítható elemzések és jelentések készítésére.
c) attitűdje
Operatív szemlélet jellemzi.
Analizáló – szintetizáló és összefüggések feltárására képes.
Munkavégzésében precizitás és igényesség jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
Feladatait önállóan, felelősen gondolkodva végzi, de nyitott az együttműködésre és a csoportban történő munkavégzésre.
A tevékenységét szabályozó előírásokat és utasításokat pontosan betartja, kötelezettségei megfelelő ellátásáért személyes felelősséget vállal.