Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Az előző félévek egyéni gyakorlatára, csoportos tantárgyi megfigyeléseire, pedagógiai, pszichológiai és módszertani ismereteire épülő megfigyelések, elemzések és értékelések végzése.
Specifikus célok:
A korábbi félévekben gyakorolt tevékenységek dominánsan önálló hallgatói végzése, illetve a csoporttársak megfigyelő-elemző-értékelő munkája a foglalkozást vezető hallgatótársnál.
A mozgásos játékok önálló megtervezésének és levezetésének elemzése-értékelése.
Tapasztalatszerzés, módszertani szempontok szerinti megfigyelés az Ének-zenei nevelés, valamint a külső világ tevékeny megismerése területén a környezetismereti nevelés feladatainak tervezésében, kivitelezésében, elemzésében-értékelésében.
A hallgatótársak közötti együttműködés erősítése.
A differenciált tanulásirányítás érvényesítésének megfigyelése.
A szakszerű elemzés-értékelés gyakorlása pedagógiai, pszichológiai és módszertani szempontok alapján.
A kritikus önelemzés, segítő értékelés gyakorlása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
A gyakorlati képzés intézményi útmutatója
Az óvodai nevelés országos alapprogramja
Az Anyanyelvi módszertan, Gyermekirodalom és Vizuális nevelési módszertan c. stúdiumhoz használt szakirodalom.
A gyermekcsoport nevelési tervének vonatkozó részei.
Ajánlott irodalom:
A gyakorlóóvoda helyi nevelési programja vonatkozó fejezetei
A módszertanok ajánlott irodalma
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.
Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.
Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.
Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.
Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.
Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.
Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.
Ismeri az óvodapedagógusi hivatás szakmai, etikai és jogi szabályait, társadalmilag elfogadott normáit, az óvodapedagógus szerepkörhöz tartozó kommunikáció sajátosságait és hatásrendszerét.
b) képességei
A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.
Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.
A gyermeki önkifejezést, a művészeti ágakhoz kapcsolódó befogadó és alkotó tevékenységeket szakszerűen támogatja.
Képes legalább egy egyszerű dallamhangszeren való élményszerű hangszerjátékra.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.
Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.
Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.
Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.
Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.
Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.