Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Az óvodapedagógus képzés már meglévő szakmai ismereteire, gyakorlati tapasztalataira, csoportos megfigyeléseire építve a Testnevelés, illetve a Külső világ tevékeny megismerése gyakorlatának megtapasztalásával bővül a hallgatók szakmai arculata.
Specifikus célok:
Az előző félévekben már gyakorolt tevékenységeknek nagyfokú önállósággal történő hallgatói megvalósítására alapozott, többszempontú megfigyelés egyéni szempontválasztással.
A kiemelt módszertani tartalmak tervező és a gyakorlatban történő megvalósításának irányított megfigyelése.
A foglalkozást vezető hallgató vezető szerepének meghagyásával a hallgatói csoport együttműködése a testnevelés játékos, élményszerű, balesetmentes megvalósításában.
Szakszerű, önkritikus, többféle megoldást felvezető, reális kritikára alapozott önelemzés, elemzés-értékelés a módszertan-oktató és gyakorlatvezető közvetett részvételével.
Közvetlen tapasztalatszerzés a gyermeki gondolkodó képesség, valamint a testi képességek fejlesztéséről.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
A gyakorlati képzés intézményi útmutatója
Az óvodai nevelés országos alapprogramja
A módszertanokhoz használt szakirodalom.
A gyermekcsoport nevelési dokumentumai.
Ajánlott irodalom:
n> A gyakorlóóvoda helyi nevelési programja vonatkozó fejezetei A módszertanok ajánlott irodalma Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul: a) tudása Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait. Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal. Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit. Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével. Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével. Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit. Tisztában van a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció elméleti és gyakorlati ismereteivel. Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között. Ismeri saját szakterületén, illetve intézménytípusában a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeit. Ismeri az óvodapedagógusi hivatás szakmai, etikai és jogi szabályait, társadalmilag elfogadott normáit, az óvodapedagógus szerepkörhöz tartozó kommunikáció sajátosságait és hatásrendszerét. b) képességei A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére. Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira. A gyermeki önkifejezést, a művészeti ágakhoz kapcsolódó befogadó és alkotó tevékenységeket szakszerűen támogatja. c) attitűdje Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt. Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt. Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására. d) autonómiája és felelőssége Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért. Hatáskörében felelősséget vállal a 3–7 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztéséért. Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért. Hatáskörében felelősséget vállal a gyermekek fenntartható fejlődésre irányuló magatartásának tudatos formálásáért. Reflektív óvodapedagógusként, au tonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.