Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A modern örmény diaszpóra olyan közösségeket foglal magában, amelyek eltérő vándorlási időszakokkal és különálló történelemmel, belső fejlődés által kialakított elbeszélésmódokkal rendelkeznek. Ezek a változatos, diaszpóraközösségekben kialakult történeti formák részt vettek az identitásépítés, és a társadalmi fejlődések folyamataiban. Ezen kialakult történeti elbeszélések között, melyekben évtizedek és évszázadok óta élnek, kialakítottak valamilyen rokonszenvet az ősi származás, föld avagy szülőföld - számára, melyre mint szimbolikus, eszkatológiai vagy fizikai visszatérési helyre tekintenek. A kurzus célja az örmény diaszporikus közösségek etnikai és diaszporikus identitásainak fő elméleti kereteinek és diskurzusainak bemutatása és elemzése.
Ez a kurzus megvizsgálja a transznacionalizmus, a diaszpóra vándorlásának témáit, valamint a témák mögött álló elméleti keretet és tudományosságot. Elméleti és összehasonlító megközelítést alkalmazva.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A diákok megismerkednek a világtörténelem fő összetevőivel és vonatkozásaival. Megismerik a korai emberi társadalmak fejlődésének összehasonlítását és szembeállítását szerte a világon.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Prezentációs készség, tudományos íráskészség, tudományos szövegek kritikai elemzése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Stéphane Dufoix, Diasporas, (Berkeley and Los Angeles: University of California Press 2018).
Stéphane Dufoix, The Dispersion: A History of the Word Diaspora, Leiden; Boston: Brill 2016).
Weber Max: “Ethnic Groups,” in Economy and Society: an Outline of Interpretive Sociology. Berkeley, 1978. Vol. 1. 385-398.
Smith, Anthony: The Ethnic Origins of Nations. Oxford, 1986.
Clifford, James: “Diasporas.” in Cultural Anthropology, 1994, 9:3. 302-338.
Konrad Siekierski, Stefan Troebst (ed.): Armenians in Post-Socialist Europe. Köln-Weimar-Wien, 2016.
Rogers Brubaker, Migration, Membership, and the Modern Nation-State: Internal and External Dimensions of the Politics of Belonging, The Journal of Interdisciplinary History, Vol. 41, No. 1 (Summer 2010), pp. 61-78.
Roger Waldinger and David Fitzgerald, “Transnationalism in Question,” American Journal of Sociology, Vol. 109, No. 5 (March 2004), pp. 1177-1195.
Patricia Clavin, “Defining Transnationalism”, in Contemporary European History, Vol. 14, No. 4, Theme Issue: Transnational Communities in European History, 1920-1970 (Nov., 2005), 421-439.
Richard G. Hovannisian, The Ebb and Flow of the Armenian Minority in the Arab Middle East, Middle East Journal, Vol. 28, No. 1 (Winter, 1974), pp. 19-32.
Nicola Migliorino, “(Re)constructing Armenia: The Armenians in Lebanon and Syria during the Mandate, in (Re)Constructing Armenia in Lebanon and Syria: Ethno-Cultural Diversity and the State in the Aftermath of a Refugee Crisis (2008) 45-87.
Schneider, Jason. 2014. “From Urban Enclave to Ethnoburb: Discourse, Space, and Community in Polish Chicago.” Iowa Journal of Cultural Studies 15(1):80–102.
Daniel Fittante, But Why Glendale? A History of Armenian Immigration to Southern California California History, 2017, 1-31.
Daniel Fittante, “The Armenians of Glendale: An Ethno-burb in Los Angeles’s San Fernando Valley City and Community”, 17:4, 2018, 1231-1247.
Safran, William. 1991. “Diasporas in Modern Societies: Myths of Homeland and Return.” Diaspora. 1/1. Spring. 83-99.
Bakalian, Anny. Armenian-Americans: From Being to Feeling Armenian. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 1993.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
-
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Az elméleti keretek megértése, mely a diaszpóra és transznacionalizmus közötti viták mögött rejlik.
Kritikai szemléletmód, és elemző képesség fejlődése.