Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Diaszpórák és politika / Emlékek és emlékezet
Tárgy kódja: BBNTÖ05600A
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Történettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Jallatyan Karen
Tárgyleírás:

Ez a kurzus a modern diaszpórák globális térnyerését vizsgálja a kulcsfontosságú modern politikai intézmények viszonylatában. Bemutatja azokat az elméleti módszereket, amelyeket a diaszpóra tanulmányok tágan meghatározott interdiszciplináris tere foglal magába.

Az elméleti megközelítéseket konkrét diaszpórák vizsgálata egészíti ki, nevezetesen az afrikai, a zsidó, az örmény és más diaszpórák vizsgálata. Azáltal, hogy más diaszpórákat is megismerünk, általános megfigyeléseket tehetünk a diaszpórák politikai természetét, szerepét és lehetőségeit illetően, a jelen és a jövő alakításában.

A hallgatók a történeti emlékezetkutatással ismerkednek meg közelebbről, és azzal, miként eleht az erőszak és a népirtás történetét tudományosan megközelíteni - beleértve az örmény népirtást és a holokausztot, valamint a generációk közötti traumákat is. Olyan szakirodalmakra, emlékiratokra, valamint dokumentumfilmekre és filmekre épít a kurzus, amelyek az emlékezet kérdéseivel foglalkoznak. Ezáltal egy adott diaszpora identitásának kialakulását lehet alaposabban megvizsgálni, nyomon követni.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom
Tölölyan, Khachig. “Beyond the Homeland: From Exilic Nationalism to Diasporic Transnationalism,” The Call of the Homeland: Diaspora Nationalisms, Past and Present, eds. Allon Gal, Athena S. Leoussi, and Anthony D. Smith, IJS Studies in Judaica, Volume: 9, 2010, pp. 27-45

Safran, William. “The Jewish Diaspora in a Comparative and Theoretical Perspective,” Israel Studies, Volume 10, Number 1, Spring 2005, pp. 36-60 (Article), Indiana University Press 

Hall, Stuart. “Cultural Identity and Diaspora,” in Identity: Community, Culture, Difference, ed. Jonathan Rutherford, London, Laurence and Wishart, 1990, pp. 222-237

Gilroy, Paul. The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness, Verso, 1993

Ajánlott irodalom

Libaridian, Gerard. "Diaspora as Process and Program," ICOM, 1979, 32-35

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- A hallgató képes lesz megérteni és elsajátítani azon kulcsfontosságú koncepciókat, amelyek a diaszpóra tanulmányokhoz kapcsolódnak.

b)    képességei

- A hallgató képes lesz elemezni egyedi tapasztalatokat a különböző diaszpórák különféle összefüggéseiben - anélkül, hogy azokat a diaszpóra tanulmányokban kidolgozott elméleti koncepciókra leszűkítenénk.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe