Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az egészségügy mint társadalmi intézmény az egyik olyan kulturális kifejeződésforma, amely visszatükrözi a társadalom rendjét, illetve a társadalmi rendről alkotott elképzeléseket. Ugyanakkor ez egy rendkívül összetett rendszer, hiszen egyszerre foglalja magába a populáris, a biomedikális és az alternatív rendszereket, ezek ellentmondásait és feloldási stratégiáit. Ahhoz, hogy rálássunk a miénktől eltérő szemléletekre és megoldásokra, sokféle elemzéssel szolgál az orvosi antropológia, saját rendszereink megértéséhez az orvosi szociológia nyújt támpontokat, a mikroszociológiai vizsgálatokhoz pedig az egészségszociológia szolgál támaszul.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Az egészség és betegség problémakörének megismerése, az egészség/betegség társadalmi beágyazottságának megértése, a szerteágazó részterületek szakszerű értelmezése.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Szakirodalmi kutatás, prezentáció megtartása, szemináriumi dolgozat megírása.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Antal Z. László (2020) A gyógyítás társadalmi beágyazottsága. In Antal Z. László: Egészségszociológia holisztikus megközelítésben. Budapest, L’Harmattan, 80-102. old.
Bánfalvi Attila (2012) Medikalizáció. In Lázár Imre, Pikó Bettina (szerk.) Orvosi antropológia. Budapest, Medicina, 521-529. old.
Gyukits György, Ürmös Andor (2002) Társadalmi egyenlőtlenségek és egészségi állapot. In Szántó Zsuzsanna, Susánszky Éva (szerk.) Orvosi szociológia. Budapest, Semmelweis Kiadó, 47-65.o.
Losonczi Ágnes (1986) A kiszolgáltatottság anatómiája az egészségügyben. Budapest, Magvető.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Antal Z. László (2005) A „kisebbségi” és a „többségi” betegutak sajátos vonásai. In Társadalomkutatás 22(2-3), 335-366.
Dósa Ágnes, Szebik Imre (2022) Biotechnológiai kutatások és alkalmazások etikai kérdései és jogi szabályozása. In Ongrádi József, Tordai Attila (szerk.) Orvosi biotechnológia. Budapest, Semmelweis Kiadó, 235-244. old.
Kisdi Barbara (2022) A szülés politikája. In Bali János – Papp Richárd – Povedák István – Szász Antónia – Tomory Ibolya (szerk.) Antropológia – Gondolkodás – Alkotás. Budapest, Magyar Kulturális Antropológiai Társaság. pp. 317-333.
László Klára (2002) Az orvos-beteg kapcsolat. In Szántó Zsuzsanna, Susánszky Éva (szerk.) Orvosi szociológia. Budapest, Semmelweis Kiadó, 99-112. old.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Az oktató irányításával végzett szakirodalmi kutatómunka, a feldolgozott témák bemutatása, megvitatása, vitaindító kérdések megfogalmazása és a vita levezetése, majd a téma írásbeli feldolgozása fejleszti a hallgató tudományos és tudománykritikai attitűdjét, fejleszti forráselemzési és vitakészségét.