Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Egyéni óvodai gyakorlat 5.
Tárgy kódja: BBNOP54000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/20/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miklós Ágnes Kata
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

Az óvodapedagógus pályához szükséges kulcskompetenciák fejlesztése. Elmélet és gyakorlat egységének elmélyítése. Korszerű tanuláselméleti szemlélet és irányultság erősítése.

Speciális célok:

az óvodai dokumentumok vonatkozó fejezeteinek megismerése;

a testnevelés és matematikai nevelés gyakorlati megvalósításához szükséges elméleti ismeretek tudatos alkalmazásának elősegítése;

a nevelési, gondozási folyamatok önálló irányításának gyakorlása;

kezdeményező készség, problémamegoldó képesség fejlesztése a játék irányításában;

a tanulási folyamatok tervezésének, szervezésének és differenciált irányításának fokozódó önállósággal történő gyakorlása;

kreativitás erősítése a játék és matematikai nevelés összehangolásának megoldásában;

inter-, és multikulturális kompetencia, családcentrikus szemlélet fejlesztése a gyermekekkel és szülőkkel való kapcsolattartás során;

problémafelismerő és kezelő képesség alakítása a különböző kapcsolatokban való részvétel segítségével;

társakkal való együttműködés kapcsán a kollegialitás érzésének erősítése.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

A gyakorlati képzés intézményi útmutatója

Az előző félévek pedagógiai, pszichológiai módszertani tárgyainak kötelező irodalmai.

Az óvoda helyi programja

A gyakorlati csoport írásos dokumentációja

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.

Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.

Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.

Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.

Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.

Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.

Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.

Tisztában van a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció elméleti és gyako

rlati ismereteivel.

Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.

Ismeri saját szakterületén, illetve intézménytípusában a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.

Ismeri az óvodapedagógusi hivatás szakmai, etikai és jogi szabályait, társadalmilag elfogadott normáit, az óvodapedagógus szerepkörhöz tartozó kommunikáció sajátosságait és hatásrendszerét.

b) képességei

A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.

Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.

Tevékenységében képes a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

Hatáskörében felelősséget vállal a 3–7 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztéséért.

Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során

hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.

Hatáskörében felelősséget vállal a gyermekek fenntartható fejlődésre irányuló magatartásának tudatos formálásáért.

Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.

Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe