Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az egyetemes jogtörténet, mint alapozó tárgy tanításának célja, hogy különböző korok és országok példáján megértessük a hallgatókkal a jogi gondolkodás és a jogrendszerek történeti gyökereit és összefüggéseit, és ezeken keresztül egy adott ország, térség kultúráját. A cél, hogy a hallgatók egy adott ország jogát egy adott korszakban tudják az európai fejlődésbe ágyazottan, összefüggéseiben és több ország vonatkozásában összehasonlító módon szemlélni, és értsék meg, mindez hogyan vezetett a jelenhez. Elsőéves tárgyként a mi feladatunk alapfogalmakat tisztázni, sok-sok példával illusztrálva, jogforrások tanulmányozásával építjük fel a közelmúltig vezető fejlődési ívet Európa, Oroszország és az USA állam- és jogtörténetének tanulmányozása során.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A második félévben a polgári forradalmaktól kezdve a 19. és 20. században tanulmányozzuk különböző országok állam- és jogfejlődését az alábbiak szerint:
- Az USA létrejötte és alkotmánya.
- Franciaország államfejlődése a polgári forradalomtól a 19. és 20. században.
- Németország államfejlődése 1806-tól a II. világháborúig, valamint rövid kitekintés az újraegyesítésig.
- A belga és olasz alkotmány.
- Ausztria államfejlődése 1848-tól a II. világháborúig.
- Oroszország államfejlődése a 20. században
- A modern magánjog, a Code Civil, az osztrák ABGB, a német BGB, és Napóleon polgári eljárásjogi törvénye.
- A modern büntetőjog, a Code Pénal, a bajor büntetőtörvénykönyv, a Livingston-féle tervezet, a Codice Zanardelli.
- Napóleon büntető eljárásjogi törvénykönyve és az olasz eljárásjogi törvénykönyv; Lombroso.
- A kereskedelmi, munkajogi és szociális szabályok a 19. és 20. században.
- Európai egységkoncepciók a béke jegyében.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Az előadások témaköreihez kapcsolódó jogforrások megismerése, értelmezése, elemzése, fontos fogalmak felismerése, és magyarázata csoportos foglalkozás körében.
- Az USA alkotmánya és kiegészítései.
- Az Ember és Polgár Jogainak Nyilatkozata.
- A Le Chapelier-féle törvény.
- Az 1871. évi német alkotmány.
- A házassági jog a Code Civil alapján.
- A házassági jog az ABGB alapján.
- Szemelvények a Code Pénalból.
- Szemelvények az osztrák büntető törvénykönyvből.
- Rerum Novarum.
Az értékelés kritériuma:
A főtárgy teljesítésének előfeltétele a gyakorlati órák teljesítése, melyet a gyakorlatvezető tanár aláírással igazol. A gyakorlat teljesítéséhez nem elegendő az aktív részvétel, elvárás, hogy a hallgatók vagy egy 10 perces referátumot tartsanak, vagy a kapcsolódó témák egyikéből adjanak le egy háromoldalas dolgozatot a félév végén, ill. a források ismeretéről röpdolgozat formájában adjanak számot.
Két igazolt távollét megengedett.
A vizsgán ki kell derüljön, a hallgató tud gondolkodni az anyagban, látja az összefüggéseket, érti az alapfogalmakat, nemcsak elmondja.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
A főkollégium keretében – többek között – hagyományos, frontális elméleti előadás, vizuális és auditív szemléltetőeszközök (prezentáció), ill. egyéb interaktív elemek használata.
A gyakorlati kurzus keretében – többek között – egyéni és csoportos munka, magyarázat, szemléltetés, kiselőadás, hallgatói prezentáció, szituációs gyakorlatok, vita, szövegfeldolgozás, egyéni és csoportos projektmunka.
Kötelező irodalom:
Bónis Péter – Gönczi Katalin – Stipta István: Egyetemes állam- és jogtörténet. (2., átdolgozott kiadás.) Budapest, Patrocinium Kiadó, 2019. ISBN: 9789634132745
Ajánlott irodalom:
Mezey Barna-Szente Zoltán: Európai alkotmány- és parlamentarizmustörténet. Budapest, Osiris Kiadó, 2003. ISBN: 9789633893050
Frederick Schauer: A demokrácia és a szólásszabadság határai. Budapest, Wolters Kluwer Kft., 2014. ISBN: 9789632954479
Sáry Pál: Bűnvádi eljárások az Újszövetségben. (2., átdolgozott kiadás). Budapest, SzIT, 2003. ISBN: 9789633619605
Arnd Koch: Adalékok a német büntetőjog történetéhez. Budapest, Gondolat, 2024. ISBN: 9789635565719
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
- tudása: T2, T5, T7, T10, T12, T16, T18
- képességei: K1, K4, K9, K10, K14, K19, K26
- attitűdje: A1, A2, A4, A5, A6, A18
- autonómiája és felelőssége: F1, F3, F4, F5
Tantárgy oktatója:
Benjáminné Dr. Szigeti Magdolna PhD
Dr. Komáromi László PhD