Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az egyetemes filmtörténet három féléves, a hagyományos filmtörténeti diszciplína módszerét követő leíró, rendszerező jellegű tantárgy. Alapvető célja, hogy megismertesse a hallgatókat az egyetemes filmtörténet főbb korszakaival, fordulópontjaival, irányzataival és néhány emblematikusnak tekinthető életművel. A tematika kialakításában fontos szempont az egyes filmtörténeti vonulatok megfelelő szemszögből (intézmény- vagy technikatörténet, stílus- vagy műfajtörténet, stb.) való vizsgálata. A kurzus során nem csak a történeti szempont folyamatos érvényesítését, hanem a filmelméleti belátások egyes korszakra vonatkozó megállapításait is az előadások fő vonulatának tekintjük. A filmet komplex szemlélettel közelítjük meg, mint szórakoztatóipart, és mint művészeti alkotások lehetőségét és megvalósultságát egyszerre. Kitekintést adunk a különféle kulturális, mediális változásoknak a gyártási feltételekre, a filmforgalmazásra és filmipari-filmművészeti következményeire. A közelmúltban számos új publikáció, elveszettnek hitt filmek felfedezése, rongálódott változatok helyreállítása helyezte új fénybe filmtörténeti ismereteinket. A három félév során a hallgatók ezt a megújult filmtörténetet ismerhetik meg úgy, hogy az előadások mellé az adott korszak szemléletét tükröző és alakító műalkotások megtekintésére kerül sor. A tantárgy harmadik szemesztere a posztmodern filmmel kezdődő időszakkal és a kortárs film legfontosabb törekvéseivel foglalkozik. A stiláris és műfaji szempontú megközelítés a kortárs európai és hollywoodi film irányzatai mellett tárgyalja az ázsiai, a közel- és távol-keleti, a latin-amerikai filmkultúra sajátosságait, valamint kitér kulturális és intézményi hátterének bemutatására.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KOVÁCS, András Bálint: A modern film irányzatai. Az európai művészfilm 1950–1980. Palatinus: Budapest, 2005. pp. 402-422. ISBN 9789639578340
THOMPSON, Kristin – BORDWELL, David: A film története. Budapest: Palatinus 200. pp. 715-761. ISBN 978 963 9651 45 6
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Az új iráni film. Metropolis, 2006/03 ISSN 1416-8154
ÁRVA, Márton (szerk.): Kino Latino. Latin-amerikai filmrendezőportrék. Budapest: Tudással a Jövőért Közhasznú Alapítvány 2020. ISBN 978-615-00-8168-7
GORÁCZ, Anikó: Forradalmárok. Budapest: Mozinet KFT.,2010. ISBN 9789638904003
Koreai rendezőportrék, Metropolis. 2019/01 ISSN 1416-8154
Kortárs román film, Metropolis. 2016/02 ISSN 1416-8154
Lars von Trier. Metropolis. 2006/03 ISSN1416-8154
VINCZE, Teréz: Szerző a tükörben. Budapest: Kijárat Kiadó-Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány. 2013. pp. 121-204. ISBN 978-615-5160-26-4
Wong Kar-wai. Metropolis. 2005/04. ISSN 1416-8154
ZALÁN, Vince (szerk.): Filmrendezőportrék. Budapest: Osiris Kiadó.2003. pp. 194-210., pp. 228-248., pp. 321-338., pp. 339-352., pp. 353-370. ISBN 9789633893951
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
-