Tantárgy adatlapja
A kurzuson
megvizsgáljuk a népének / népzene és egyházzene viszonyát oly módon, hogy a
mai egyházzenész ebből – az elsősorban 16–19. századi – forrásanyagból és
művelőinek, az iskolamestereknek és az előénekeseknek lelkiségéből és
kultúrájából mit tud a 21. században alkalmazni. A tananyag 5 fő csoportja: 1.)
Egyházzene és iskola és kapcsolata 1800-ig. Az iskolamester – kántortanító és
a licenciátus intézménye. Főbb nyomtatott és kéziratos énekeskönyvek a 16–19.
században. 2.)
Egyházzene és színjátszás kapcsolata: jeles napok és ünnepkörök (advent–karácsony,
nagyböjt–húsvét, pünkösd és a Mária-ünnepek), dramatikus szokások (pl.
betlehemes, vízkereszti játék, Balázs-járás, Gergely-járás, passiójáték,
húsvéti és úrnapi játék) és köszöntők (pl. Újév, névnap, ostyahordás, kánai
menyegző) szövegeinek és dallamának eredete, változatai, mai
alkalmazhatósága. 3.)
Egyházzene és ország-tudat: 17–18. századi epikus és könyörgő énekek magyar
szentek (István, Imre, László, Márton, Erzsébet) tiszteletére. 4.)
Halottsirató, virrasztó és halottas népénekek eredete, fő forrásai,
alkalmazásának típusai. 5.) A
búcsújárás, elsősorban hazai és közép-európai Mária-kegyhelyek típusai,
ikonográfiai kapcsolódásai, történeti háttere és népénekei, a diktálás
énekmódja. 6.) Az
archaikus népi imádságok és kántálók. A kurzus
során az elméletben elhangzott népénekeket és népszokásokat, főbb típusaikat
gyakorlatban is megtanítjuk. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
|