Tantárgy adatlapja
A félév során a hallgatók a kvalitatív gondolkodásmód elméleti hátterével ismerkednek meg, amelyek megismerése és elsajátítása után képessé válnak a különböző kvalitatív módszerek értő használatára. A kurzus célja a kvalitatív gondolkodási módhoz köthető fogalmak elméleti megismerése, mint például a narratíva, az emlékezet, a felejtés, a jó és a rossz történet, vagy éppenséggel az értelmezés kérdése. A gondolkodásmód megértése céljából bizonyos empirikus szociológiai kutatások körül kialakult viták, diskurzusokat elemzünk, ezzel is biztosítva az elméleti megfontolások megértését. A kurzusnak nem célja konkrét kvalitatív módszerek begyakoroltatása, azt egy következő lépésnek tekintjük, bízva abban, hogy az elvi szempontok ismeretében a gyakorlat elsajátítása már akár önálló tanulási folyamat része is lehet.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Juliet Corbin, Anselm Strauss: A kvalitatív kutatás alapjai. Budapest: L’Harmattan. 2015. ISBN 9789634140122
Bögre Zsuzsanna: Élettörténet elméletben és gyakorlatban. In: Szoc. Szemle. https://docplayer.hu/11625381-Elettorteneti-modszer-elmeletben-es-gyakorlatban.html
White, H.: A narrativitás szerepe a valóság reprezentációjában. In: Aetas, 1996. 1. 98.118.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Magas szintű ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal mechanizmusaiban, értse és átlássa a különböző érdekérvényesítési és érdekütköztetési fórumokat.
b) képességei
A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.
c) attitűdje
Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.
Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.
d) autonómiája és felelőssége
Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében és irányításában, a szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.