Tantárgy adatlapja
Az ének-zene tanítása összetett, komplex feladatainak korszerű megismertetése. Az ének-zene órák tervezésének, vezetésének feladatai. A zenei, esztétikai ismeret és élmény, valamint alapfokú zeneelméleti ismeretek készségszintű alkalmazásával tegye képessé a hallgatót az általános iskolai ének-zenei nevelés feladatainak megvalósítására, az órák szakszerű ellátására. Az éneklési készség, a zenei olvasás és íráskészség fejlesztésén túl a zenei ízlés megalapozása. Neveljen az értékes zene szeretetére, népdalkincsünk és hagyományaink megismerésére és ápolására.
A hallgató tudja és legyen képes:
az ének-zene esztétikai értékeinek közvetítésére,
a zenei terminológiák pontos és szakszerű használatára és a
korszerű zenepedagógiai munkára. (Kodály módszer és más zeneoktatási irányzatok ismerete)
Rendelkezzék a tárgy oktatásához elengedhetetlenül szükséges módszertani ismeretekkel, elméleti és gyakorlati tudással.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Ének-zene tankönyvek és tanári kézikönyvek az általános iskolák 1-4 osztályai számára. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2013. (ISBN 978-963-19-7387-7) (ISBN 978-963-19-7633-7) (ISBN 963 19 2293 6) (ISBN 963 19 3382 2)
Szőnyi Erzsébet: Kodály Zoltán nevelési eszméi. EMB, 1995. (ISBN 963 17 7515 1)
Oroszné Tornyai Lilla: Énektanítói alapismeretek. Kecskeméti főiskolai jegyzet, 2010. ISBN nincs
lass="csB01248B">Kodály Zoltán - Vargyas Lajos: A magyar népzene. EMB, 2008. (ISBN 963 330 730-9)
Törzsök Béla: Zenehallgatás az óvodában. EMB, 2014. (ISBN 976 963 756 4)
Forrai Katalin: Ének az óvodában. EMB, 2013. (ISBN 963 330 032 0)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezzen az 1-4. évfolyamon
b) képességei
Képes legyen közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.
Elkötelezett a 6-12 éves gyerekek teljes körű esztétikai fejlesztése iránt.