Tantárgy adatlapja
Átfogó ismereteket nyújt
az esélyegyenlőség – esélyegyenlőtlenség elméleti, gyakorlati, társadalmi és
jogi szabályozási problematikájáról, az esélyteremtés feltételrendszeréről.
Bemutatja az esélyegyenlőség biztosításával kapcsolatos művelődéspolitikai,
oktatáspolitikai koncepciókat és pedagógiai megoldásokat. Lehetőséget ad az
oktatás és más társadalmi alrendszerek új együttműködési formáinak
megismerésére. Az
inklúzióval kapcsolatos és arra hatással levő elméletek, oktatáspolitikák és
gyakorlati megoldások megismertetése a hallgatókkal. A társadalmi, az iskolai
és más intézményi folyamatokban a kirekesztés tendenciái, ez ellen való
hatékony pedagógiai tevékenységek megismerése a patronáló rendszerekkel való
együttműködés érdekében. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Czachesz Erzsébet – Radó
Péter Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények In: Jelentés a magyar
közoktatásról. OKI, Bp., 2003. Csányi Yvonne: Az integráció
kihívásai – Sajátos nevelési szükségletű gyermekek a többségi iskolában.
Kézikönyv 43. kötet RAABE K. 2003. 1-43. Halász G.- Lannert J. (szerk): Jelentés a magyar
közoktatásról - 2006, Országos Közoktatási Intézet Bp. 2007. 1-3., 6-9.
Fejezetek Hoffmann Rózsa (szerk.): Hátrány, kudarc, leszakadás a közoktatásban.
OM – OKT. 2000. Kálmán Zsófia – Könczei
György: A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris Kiadó. Budapest, 2002.
123-180., 495-518. |