Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Filmformanyelvi elemzések
Tárgy kódja: BBLKM14300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Nagy Richárd István
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a filmformanyelv alapvető fogalmait, magabiztosan felismerjék azokat mozgóképes alkalmazásukkor. A megismert tudást filmelemzéseken keresztül mélyítik el a hallgatók, amelyekben kiemelt figyelmet kapnak a szerzői filmes és tömegfilmes alkalmazások. A kurzus fontos célja, hogy a hallgatók átlássák a formanyelv változásait a filmtörténeti kontextusban, azok kortárs filmgyártásra gyakorolt hatásaival is.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Bazin, André: Mi a film? Osiris Kiadó, Budapest, 2002. ISBN 9633794544

Bordwell, David: Elbeszélés a játékfilmben. Magyar Filmintézet, Budapest, 1996. ISBN 9637147330

Deleuze, Gilles: A mozgás-kép. Film 1. Palatinus Kiadó, Budapest, 2008. ISBN 9789639651982

Deleuze, Gilles: Az idő-kép. Film 2. Palatinus Kiadó, Budapest, 2008. ISBN 9789639651999

Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés. Palatinus Kiadó, Budapest, 2009. ISBN 9789632740423

Muhi Klára – Varró Attila: Film- és médiaszavak kisszótára. Budapest, Korona Kiadó, 2002. ISBN 963-937-600-0

Ajánlott irodalom:

Balázs Béla: A látható ember – a film szelleme. Új Palatinus, Budapest, 2005. ISBN 9639578665

Eizenstein, Szergej: Premier plánban. Budapest. Európa Könyvkiadó. 1979.

Hevesy Iván: A filmjáték esztétikája és dramaturgiája. Athenaeum Irod. és Nyomdai Rt., Budapest, 1985.

Irzykowski, Karol: A tizedik múzsa. A filmesztétika kérdései. A jegyzetet én adom.

Király Jenő: A film szimbolikája I-VI., Kaposvári Egyetem Művészeti Kar Mozgóképkultúra Tanszék - Magyar Televízió Zrt. Kaposvár - Budapest, 2010.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.

Ismeri a társadalom működésével kapcsolatos összefüggéseket, az ezekre vonatkozó szaktudományos kontextusokat.

Ismeri és érti a kommunikáció és médiatudomány által vizsgált társadalmi jelenségek és alrendszereik működési mechanizmusait.

Ismeri a kommunikáció és média területét meghatározó társadalmi, strukturális, gazdasági és politikai folyamatok legfontosabb tényezőit.

Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.

b) képességei

Képes szakterületének új ismereteit hatékonyan feldolgozni.

Magabiztosan kezeli a nyomtatott és a digitális szakirodalmi forrásokat, a társadalomtudományi és médiakutatási adatbázisokat és a működtetésükre szolgáló eszközöket.

Képes a társadalmi kommunikáció alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.

A kommunikáció és médiakutatás területén képes a feldolgozott információk alapján reális értékítéletet hozni, és az ezekből levonható következtetésekre építve önálló javaslatokat megfogalmazni.

c) attitűdje

Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.

Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét, és felvállalja ezen értékeket képviseletét.

Igénye van az Európán kívüli kultúrák megismerésére, nyitottan és elfogadóan viszonyul e kultúrákhoz.

Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.

Érzékeny és nyitott a legsúlyosabb társadalmi problémákra, szemléletét áthatja az elesettekkel és a kiszolgáltatokkal szembeni szakmai és emberi szolidaritás.

Elkötelezett a társadalmi egyenlőség, az élet minden területén érvényes demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett és véleményét a megfelelő formában meg is tudja fogalmazni.

Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.

Öntudatosan és felelősen áll ki minden kooperációs formában a társadalom, szűkebb szakmai területe és munkahelye jogi, etikai és szakmai normáinak következetes végrehajtása és védelme érdekében.

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

d) autonómiája és felelőssége

Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.

Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.

Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegekért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe