Tantárgy adatlapja
A fogalmazástanítás cél- és feladatrendszere. A
fogalmazástanítás módszerei. Az önálló szövegalkotás elsajátításának lépései.
Az ellenőrzés és értékelés problémái. Fogalmazási gyakorlatok. A helyesírás tanítása, helye az anyanyelvi nevelés
rendszerében. A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai. A helyesírási
ismeretek és készségek ellenőrzése, értékelése. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Besir Anna – G. Kovács Erzsébet – Koós Ildikó: Az
anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. OFI, Bp., 2014.
ISBN 978-963-682-794-6 2.
Adamikné
Jászó Anna: Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó,
Budapest, 2006. ISBN 963-8144-06-8 3. Kernya Róza (szerk.): Az anyanyelvi nevelés
módszerei. Általános iskola 1–4. osztály. Trezor Kiadó, Bp., 2008. ISBN
978-963-8144-28-7 4. NAT, Kerettanterv 5. Baloghné Zsoldos Julianna: A nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés
tantárgy-pedagógiája Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 1987. Ajánlott irodalom: 1.
Antalné
Szabó Ágnes: Kreatív helyesírási gyakorlatok. In: Magyartanári ötlettár,
2012. 2.
Cserhalmi
Zsuzsa: Írás- és olvasásfejlesztés. In: Amit az irodalomtanításról tudni
kellene... Korona Kiadó, Bp., Korona, 2000. 21–29. ISBN 963-9191-59-0 3. Tóth Beatrix: A nyelvi kompetenciák élményközpontú
fejlesztése. ELTE TÓFK 2003. 4. Tóth
Beatrix: Fogalmazástanítás – miért és hogyan másképpen? In:
Anyanyelv-pedagógia, 2008/1. 5.
pedagógiai,
módszertani lapok (Tanító, Csengőszó, Csodaceruza, Fordulópont,
Magyartanítás, Anyanyelv-pedagógia, Iskolakultúra, Könyv és nevelés stb.) |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
e="font-family:"Times New Roman",serif;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU">tudása - Ismeri
a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának,
kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat
iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket. - Tisztában
van az értékelés funkcióival és módszereivel. - Ismeri
a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés
lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben. - Biztos
szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi,
továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi
nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén). - A
tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok
figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint
egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására. b) képességei - A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmak at képes a 6-12 éves
gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire
tekintettel, differenciáltan tervezni. - Épít
a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére,
kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli. - Képes
változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel
elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását. - Támogató
tanulási környezetet biztosít. - A
szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi
könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon
hasznosítja. - Képes
a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkája
során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni. - Tevékenységére
szakszerűen reflektál. |