Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Funkcionális anatómia
Tárgy kódja: BBNGY43000
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tölgyes Tamás
Tárgyleírás:

 

A gyógypedagógiai ismeretek egyik alapját adó tárgy az egészséges emberi test felépítését és működésének sajátosságait írja le. A tantárgy célja, hogy a középiskolai biológia tananyagot felidézze, rendszerezze és elmélyítse azokkal a tartalmakkal, amelyek relevánsak a pszichopedagógiai háttértudásában.

Főbb területei:

Az anatómia, szövettan és fejlődéstan egységes funkcionális szemlélete. A diagnosztika és a rehabilitáció, valamint a testi fejlődés és testkultúra szempontjainak figyelembe vétele.

Sejttani és szövettani alapismeretek

Érzékszervek

A mozgásrendszer, csontok, izületekm izomzat (Kiemelten a fej és nyak csontjai és izomzata)

Keringési rendszer, immunrendszer.

Légzőrendszer

Emésztőrendszer

Kiválasztás sszervrendszere

A szaporodás szervrendszere

Az önszabályozás hormonális és idegi rendszerei

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Donáth T. (2008): Anatómiai atlasz. Medicina Könyvkiadó, Budapest. ISBN 9789632266732

Donáth T. (2008): Anatómia – élettan. Medicina Könyvkiadó, Budapest. ISBN 9789632265445

Dr. Darvay, Sarolta; Dr. Hill, Katalin; Dr. Vitályos Gábor Áron (2017): Összeállítás a Funkcionális anatómia tantárgyhoz. csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvópedagógus és tanító szakos hallgatók részére. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, Természettudományi Tanszék. ISBN 9789632848471

https://www.eltereader.hu/media/2017/05/Funkcionalis_anatomia_READER.pdf

Ajánlott irodalom:

Az emberi test. 3D kiterjesztett valóság (AR) könyv, AR Books Library. ISBN 9786158165228

Dr. Horváth, László (1991): Funkcionális anatómia. Tankönyvkiadó. ISBN 9631828638

Dr. Krúdy, Erzsébet (szerk.)(2002): Brencsán orvosi szótár. Medicina Könyvkiadó, Budapest. ISBN 9632427688

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a fogyatékosságügy, a gyógypedagógia és a gyógypedagógiához kapcsolódó határtudományok fogyatékos, sérült, akadályozott személyekre vonatkozó történeti elemeit, alapvető társadalmi folyamatait, legfontosabb elméleteit, összefüggéseit és problémamegoldási módszereit.

Átfogó funkcionális anatómiai és fejlődéstani ismeretekkel rendelkezik az emberi test fő szervrendszereiről.

Ismeri a fogyatékosságok, sérülések, akadályozottságok hátterében álló kórélettani folyamatokat.

Tisztában van a fogyatékosságok, sérülések, akadályozottságok felismerésének, differenciálásának kritériumaival.

Alapvető ismeretei vannak a fogyatékos személyek fejlődési sajátosságainak és tanulási folyamatainak törvényszerűségeiről, jellemzőiről. Tisztában van a fogyatékos személyek (gyógy)pedagógiájának nevelési, oktatási, fejlesztési, rehabilitációs céljaival, tartalmaival, a folyamatok összefüggéseivel.

Tudja és ismeri a speciális szükségletek, devianciák kialakulásának hátterét, fokozatait, a szenvedélybetegségek és egyéb deviáns jelenségek jellemzőit, a felismerésre alkalmas mérőeszközöket és a gyakorlatban alkalmazható prevenciós, intervenciós lehetőségeket.

Tisztában van az egészségügyben gondozott (krónikus) betegek, illetve gyermekpszichiátriai betegek kognitív és pszichés fejlődésével.

Tisztában van a viselkedési és magatartási zavarok, krónikus betegségek, hátrányos helyzetből adódó egészségügyi problémák felismeréséhez, differenciálásához szükséges alapvető anatómiai-élettani körülményekkel, ezek lehetséges rehabilitációs megközelítésével.

b) képességei

Képes felismerni a pszichés fejlődés zavarait, valamint a rendszerint gyermek- vagy serdülőkori kezdettel megjelenő érzelmi és viselkedészavarokat, szociális-szocializációs nehézségeket, pszichoszociális fogyatékosságot, tanulási zavarokat és az érintett személyek gyógypedagógiai ellátására irányuló komplex tevékenységet végezni.

Határterületi szakemberekkel történő konzultációban tájékozott a viselkedési és magatartási zavarok, krónikus betegségek, fejlődési elmaradások hátterét adó anatómiai-élettani problémákban. Tudását képes mobilizálni a későbbi orvosi-biológiai szaktárgyak tanulásakor, és a tananyag ismeretében kellő kritikát tud gyakorolni olyan eljárások irányába, amely anullálják a fejlődő emberi test reális működési sajátosságait.

c) attitűdje

A fogyatékos személyeket és hozzátartozóikat – azok igényeit figyelembe véve – informálja az alkalmazni kívánt koncepcióról, eljárásról, módszerről, terápiáról, illetve ezek eredményeiről.

Elkötelezett a fogyatékos személy tanulási és terápiás szükségleteinek kielégítése és a tanuláshoz, terápiához igazodó környezet megválasztása, kialakítása iránt. A fogyatékos személyek lehetőségeit figyelembe véve fontosnak tartja a tanulás folyamatainak tudatosítását, az önszabályozott tanulás támogatásához szükséges tudás és képességek megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését.

Nyitott a digitális technológiák, infokommunikációs eszközök és a hozzájuk kapcsolódó módszertani eljárások megismerésére.

Fogyatékos személyekkel kapcsolatos kutatásai során teljes mértékben törekszik a fogyatékossággal kapcsolatos etikai problémák figyelembevételére.

Elkötelezett a fogyatékos személyek fejlődését segítő, pozitívumokra fókuszáló, tanulást, fejlődést támogató értékelés mellett.

A fogyatékos emberekkel kapcsolatos társadalmi és történeti folyamatokat, megközelítéseket összefüggéseiben látja, ezeken keresztül reflektál a jelen problémáira, ezekről megalapozott szakmai véleményt formál, és kulturált vitát folytat.

A fogyatékos emberekkel kapcsolatos társadalmi és történeti folyamatokat, megközelítéseket, intézményi és szolgáltatásbeli formákat nyitottan és kritikusan szemléli, részt vállal a gyógypedagógiával és fogyatékosságüggyel kapcsolatos fejlesztési, innovációs tevékenységekben.

Felelősen képviseli az adott téma szakszerű és korrekt, adott idegen nyelvi meghatározásait, és ezeket a konkrét kommunikációs szituáció, az adott szociokulturális háttér figyelembevételével és a változó világra való nyitottsággal használja.

Az emberi jogi megközelítésből kiindulva tiszteletben tartja és képviseli a fogyatékos emberek és hozzátartozóik jogait és érdekeit.

Tisztában van a viselkedési és magatartási zavarok, fejlődési elmaradások felismerésének, differenciálásának kritériumaival.

Tájékozott a szakterületein alkalmazható élettani-biológiai szempontok jelentőségével.

Tisztában van a viselkedési és magatartási zavarokkal, krónikus betegségekkel, fejlődési elmaradásokkal küzdő emberekkel foglalkozó intézményrendszer és szolgáltatások működési elveivel és gyakorlatával, a szolgáltatásokkal kapcsolatos jogszabályi, finanszírozási háttérrel, ismeri továbbá a fogyatékos emberekkel kapcsolatos nemzetközi irányelveket és az alapvető emberi jogokat.

d) autonómiája és felelőssége

A szakképzésben a készségfejlesztő, a diákotthonban, gyermekotthonban és kollégiumban az általános nevelői feladatokat látja el.

Tudományosan és módszertanilag megalapozott fogyatékosságügyi és gyógypedagógiai nézeteit és döntéseit felelősséggel vállalja.

Felelősséget vállal a fogyatékos személyekért, a gyógypedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért és gyógypedagógiai tevékenységének következményeiért.

Felelősséget vállal a viselkedési és magatartási zavarokkal, krónikus betegségekkel, fejlődési elmaradásokkal küzdő személyekért, a pszichopedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért és ezen tevékenységének következményeiért.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BANP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe