Tantárgy adatlapja
Az élet jelentőségteljes, értelmes volta gyakran a fájdalom, szorongás és szenvedés közepette tör felszínre. A filozófia nem pusztán akadémikus, elméleti vállalkozás, hanem képes témájává tenni és eredményesen kezelni a hétköznapok kríziseit is. A szeminárium áttekintést kínál arról, hogy a krízis, a határhelyzetek és a szenvedés miként jelennek meg a filozófiai hagyományban, kiemelt figyelmet szentelve a halál problematikájának. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Csejtei Dezső: Filozófiai metszetek a halálról. A halál metamorfózisai a 19-20. századi élet és egzisztenciálfilozófiákban, Budapest, Pallas-Attraktor, 2002. Heidegger, Martin, Lét és idő, Budapest, Gondolat, 1989. 409-453. Jaspers, Karl: Psychologie der Weltanschauungen, Berlin, Springer, 1960. 229-284. Kierkegaard, Soren: A szorongás fogalma, Budapest, Göncöl, 1993. Schopenhauer, Arthur: Szerelem, élet, halál, Budapest, Göncöl, 1989. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A hallgató felismeri milyen fontos szerepet játszik a krízis az emberi életben, megérti milyen jelentősége van a jó emberi élet és saját személyes fejlődése szempontjából. b) képességei Kurzus segíti az erkölcsi érzék kiépülését, valamint azokat az erkölcsi és intellektuális készségeket, melyek révén a hallgató képessé válik plauzibilis módon artikulálni önmaga és mások számára a jó életről vallott meggyőződéseit. Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, a beszélgetésekben, melyek a határszituációk szerepét dolgozzák fel, valamint a nyitott, józan, szabad vitákban. Képessé válnak argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezek élőszóban vagy írásban történő bemutatására. |