Tantárgy adatlapja
A stúdium témái: Az olvasóvá
nevelés a családban és az iskolában. A kötelező
irodalom fogalma. Kanonizált
művek és a kortárs gyermekirodalom. A házi
olvasmány kiválasztása. Hogyan érjük
el, hogy a tanulók valóban elolvassák az adott művet? Szövegértés,
szövegfeldolgozás módszertana. Mi történjék az
elolvasott művekkel? Kooperatív
projektmunka: -
tényleges házi olvasmány(ok) elolvastatása és
feldolgozása konkrét osztály(ok) részvételével -
médiapedagógia eszközhasználata (pl. Kahoot számítógépes
program által kikérdező tesztek készítése v. készíttetése) -& nbsp;
drámapedagógia eszköztárának használata: a konkrét
történet mélyítése, az előzmények és a meg nem írt jövő eljátszása szerepbe
lépéssel |
Szakirodalom: |
Gyárfásné Kincses Edit: Házi
olvasmányok 9-10 éveseknek. Tankönyvkiadó, Bp., 1994. Gyárfásné Kincses Edit: Házi
olvasmányok a 4. osztályban. Tankönyvkiadó, Bp., 1990. Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta
(szerk.): Mesebeszéd. A gyerek- és
ifjúsági irodalom kézikönyve. FISZ, Bp., 2017. Ebből a könyvből: Hansági
Ágnes: Kánonon innen és kánonon túl.
Megjegyzések a „gyermekirodalmi kánon” és a „gyermekirodalmi klasszikusok”
kérdéséhez. 33-52., Pásztor
Csörgei Andrea – Pompor Zoltán: Az
olvasóvá nevelés hazai és nemzetközi jó gyakorlatai. 53-72., Fenyő D.
György: A kötelező olvasmányok
problémaköre. 73-98. Komáromi Gabriella: Gyermekirodalom.
Helikon, Bp., 1999. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása - a klasszikus és kortárs gyermek- és ifjúsági
irodalom áttekintő ismerete - megfelelő kompetencia a szövegértés és –feldolgozás módszertanának elméletében és
gyakorlatában b)
képességei - a fenti ismeretek rugalmas és adekvát felhasználása -
együttműködési képesség a csoporttársakkal és a tanulókkal - nyitottság
valamennyi művészeti ág iránt |