Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Innováció és változtatás-menedzsment
Tárgy kódja: JMKG212XX0
Óraszám: N: 2/0/0, L: 12/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Csath Magdolna
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tárgy átfogóan dolgozza fel az innovációs folyamat lépéseit és – tekintettel arra, hogy az innováció jelentős változást hoz minden szervezet életébe - tárgyalja a sikeres változtatás szervezeti, humán és kulturális feltételeit. A tárgy kiemelt fontosságát bizonyítja, hogy a gyorsan változó, kiszámíthatatlan környezetben már a megmaradás is, de a siker feltétlenül attól függ, hogy van-e megújulási képesség és a változást végigvivő szervezeti és menedzsment tudás, akarat és elkötelezettség a cégnél. A tárgy bemutatja az innováció feltételrendszerét, a sikerhez szükséges együttműködési formákat és a siker mérésének módszertanát.

 

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

1. Az innováció értelmezése, szintjei, formái

2. Az innováció, mint kulcsstratégia: az innovatív szervezet jellemzői

3. Az innovációs stratégia tartalma, a bizonytalanság kezelése az innovációs stratégiában

4. Nyitott innováció, zárt innováció

5. Az innovációt nehezítő tényezők: szervezeti inercia, kulturális jellemzők, „siló-gondolkodás”

6. Az innováció forrásai, egyéni és csoportos kreativitási technikák

7. Innovációs hálózatok: klaszterek, innovációs ökoszisztémák, az innovációs siker mérése

8. A HÉLIX modellek

9. Változtatási stratégiák: ellenállás diagnózis, aktív, passzív változtatás

10. A változtatás humán oldala: mentori és „coach-i” szerepek, a team munka szükségessége

11. A változtatás hatékonysága, az eredmények mérése. A változtatás, mint szervezeti és vezetési innováció.

 

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

 

Az értékelés kritériuma:

 

Az alkalmazott oktatási módszerek:

 

Kötelező irodalom:

Csath, M: Stratégiai változtatás-menedzsment. AULA 2001. ISBN 963- 9345- 06- 7

Csath, M: Üzletimodell innováció. Nemzeti Tankönyvkiadó 2012. ISBN 978-963-19- 7034-0

Deák Cs.: Innováció az alkotás útja. Human Telex Consulting. 2021. ISBN 978-615- 81- 7841- 9

Az előadásokon kiosztásra kerülő segédletek, feladatok

 

Ajánlott irodalom:

Csath, M.: Innováció, gazdasági növekedés, versenyképesség. (In: Versenyképesség: új elméleti és módszertani közelítések. (Szerk.: Csath, M.). Dialóg Campus Kiadó. 2020. (47-72 old.) ISBN 978-963-531-250- 4

Farkas F.: A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó 2016. ISBN 978 -963- 05- 9738- 8

Varga A.: (szerk.): Regionális innováció, vállalkozás és gazdasági növekedés. Pécsi Tudományegyetem, 2021. ISBN 978-963-429-629 -4

 

A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:

a) tudása: T1, T3, T4

b) képességei: K1, K3, K4, K6, K9

c) attitűdje: A1, A2, A3, A4, A6

d) autonómiája és felelőssége: F1, F4, F6, F7

 

Tantárgy oktatója:

Dr. Csath Magdolna

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Master of Business Administration (MBA) JMNG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév JÁK
Master of Business Administration (MBA) JMLG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe