Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy átfogóan dolgozza fel az innovációs folyamat lépéseit és – tekintettel arra, hogy az innováció jelentős változást hoz minden szervezet életébe – tárgyalja a sikeres változtatás szervezeti, humán és kulturális feltételeit. A tárgy kiemelt fontosságát bizonyítja, hogy a gyorsan változó, kiszámíthatatlan környezetben már a megmaradás is, de a siker feltétlenül attól függ, hogy van-e megújulási képesség és a változást végig vivő szervezeti és menedzsment tudás, akarat és elkötelezettség a cégnél. A tárgy bemutatja az innováció feltételrendszerét, a sikerhez szükséges együttműködési formákat és a siker mérésének módszertanát.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
1. Az innováció értelmezése, szintjei, formái
2. Az innováció, mint kulcsstratégia: az innovatív szervezet jellemzői
3. Az innovációs stratégia tartalma, a bizonytalanság kezelése az innovációs stratégiában
4. Nyitott innováció, zárt innováció
5. Az innovációt nehezítő tényezők: szervezeti inercia, kulturális jellemzők, „siló-gondolkodás”
6. Az innováció forrásai, egyéni és csoportos kreativitási technikák
7. Innovációs hálózatok: klaszterek, innovációs ökoszszisztémák, az innovációs siker mérése
8. A HÉLIX modellek
9. Változtatási stratégiák: ellenállás diagnózis, aktiv, passziv változtatás
10. A változtatás humán oldala: mentori és „coach-i” szerepek, a team munka szükségessége
11. A változtatás hatékonysága, az eredmények mérése. A változtatás, mint szervezeti és vezetési innováció.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
---
Az értékelés kritériuma:
Az értékelés egy, az órán megírt dolgozatból és egy – előre megadott -elméleti témalistáról választott - kiselőadásból áll, amit nemcsak ismertetni, de értelmezni is szükséges, bemutatva az alkalmazás előnyeit és korlátait.
A két módszer együttes alkalmazása megfelelő képet nyújt a hallgató elméleti felkészültségéről, a tárgy megértéséről és a megtanult módszerek alkalmazásának képességéről.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
A tantárgy MBA szinten erősen gyakorlatias. Ezért a hagyományos előadáson belül jelentős arányt képvisel az esettanulmányok elemzése, a nemzetközi gyakorlatok összehasonlítása, az innováció gyakorlati lépéseinek elemzése és a különböző szakmai nézetek ütköztetése. A félév során, ha megoldható egy vállalati vezetőt is meghívunk, aki bemutatja a cégnél lezajlott egy innováció tapasztalatait, különös tekintettel az elkövetett hibákból való tanulás fontosságára.
Az elméleti óra hátterét a legkiválóbb hazai és nemzetközi szakirodalmak adják.
Kötelező irodalom:
Csath Magdolna: Stratégiai változtatás-menedzsment. AULA, 2001.
ISBN 9639345067
Csath Magdolna: Üzletimodell innováció. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2012.
ISBN 9789631970340
Deák Csaba: Innováció az alkotás útja. Human Telex Consulting, 2021.
ISBN 9786158178419
Az előadásokon kiosztásra kerülő segédletek, feladatok.
Ajánlott irodalom:
Trott, P: Innovation Management and New Product Development. FT. Prentice Hall. 2012.
Csath Magdolna: Innováció, gazdasági növekedés, versenyképesség. (In: Versenyképesség: új elméleti és módszertani közelítések. (Szerk: Csath, Magdolna.). Dialóg Campus Kiadó, 2020. (47-72 old.) ISBN 9789635312504
Farkas Ferenc: A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó, 2016. ISBN 9789630597388
Varga Attila: (szerk.): Regionális innováció, vállalkozás és gazdasági növekedés. Pécsi Tudományegyetem, 2021. ISBN 9789634296294
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
a) tudása: T1, T3, T4
b) képességei: K1, K3, K4, K6, K9
c) attitűdje: A1, A2, A3, A4, A6
d) autonómiája és felelőssége: F1, F4, F6, F7
Tantárgy oktatója:
Csath Magdolna, megbízott oktató, DSc