Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Interjútechnika a szociális segítésben
Tárgy kódja: BBLCP07800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bögre Zsuzsanna
Tárgyleírás:

A félév során a résztvevők megismerkednek az interjúzás módszerével, annak elméleti és gyakorlati ismereteivel. Az interjúkészítéstől az interjú eredményeinek összegzéséig a hallgatók elsajátítják a különféle interjú típusokat és elemzési technikákat.

A kurzus nagy részében a hallgatók elsősorban azokat a szituációkat gyakorolják be, melyekkel a szociális segítés hipotetikus helyzeteiben szembenézhetnek (lásd családsegítőkben, gyermekjóléti központokban, börtönökben, nevelőintézetekben, iskolákban stb. felvett interjúk, célzott segítő „szakmai beszélgetések”). A félév során különös gondot fordítunk az első interjú készítés elsajátítására.

A kurzus külön figyelmet szentel - az interjúzás módszertani ismeretei mellett – olyan kompetenciák kiépítésére, mint a verbális és nonverbális kommunikációs elemek és használhatóságuk, bizalomteremtés, a jó és rossz kérdések megkülönböztetése, motiválás a kitárulkozásra, az ellenállás „letörése”, irányítás és irányíthatóság, megértő meghallgatás.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

MASON, Jennifer, Kvalitatív kutatás, Budapest, Jószöveg Műhely, 2005. ISBN 963-7052-07-0

KVALE, Steinar, Az interjú, Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikába, Budapest, Jószöveg Műhely, 2005. ISBN 963-7052-08-9

KLEINING, Gerhard, A kvalitatív társadalomkutatás módszerének vázlata, In: Szociológiai Figyelő 1987/3. sz., p. 49–75.

Ajánlott irodalom:

GILLHAM, Bill

, Research Interviewing, New York, Open University Press, 2005. ISBN 0-335-21586-6

BÖGRE Zsuzsa, Élettörténeti módszer elméletben és gyakorlatban, In: Szociológia Szemle 2003/1. sz., p. 155-168.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.

b) képességei

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

c) attitűdje

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

d) autonómiája és felelőssége

A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BALT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 7 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe