Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Iskolai vagy plébániai pedagógiai gyakorlat
Tárgy kódja: HXXPSAPG01BX
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: HTK
Felelős szervezeti egység: Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kar
Tárgyfelelős oktató: Polákovits Nándor
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

A képzések céljának megfelelően (katolikus hit- és erkölcsoktató szakirányú továbbképzés, katekéta–lelkipásztori munkatárs alapképzési szak) egyházi vagy állami iskolában, illetve plébániákon, szakos vezetőtanár közvetlen irányítása mellett, a Tanárképző Tanszék szakmai ellenőrzésével a hallgató tanítási gyakorlatot végez. A tanítási gyakorlat során, az óramegbeszélések, a hospitálások és a célzott iskolai megfigyelések, majd az órákra való előzetes felkészülés eredményeképpen fejlődnek és erősödnek a hallgató tanári kompetenciái.

A tárgy tematikája:

A képzéssel párhuzamosan, iskolában vagy plébánián hitoktató (vezetőtanár) irányításával végzett pedagógiai és önálló tanítási gyakorlat. A tanulók nevelésével, oktatásával és az adott szakhoz tartozó szaktárgyakkal kapcsolatos tanári kompetenciák hittan órákon, foglalkozásokon történő megfigyelése, elemzése, fejlesztése 10 óra hospitálás, majd óratartás.

Fejlesztendő kompetenciák:

Képesség a tanuló személyiségének fejlesztésére, az egyenlő bánásmódra érvényesítésére.

Képesség a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére.

A szaktárgyi és szakmódszertani tudás megfelelő alkalmazása.

Képesség a pedagógiai folyamat tervezésére.

Képesség a tanulási folyamatok támogatására, szervezésére és irányítására, valamint a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelésére.

Kötelező irodalom:

Gravissimum educationis https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=10

Kormos József: A reflexió szerepe a pedagógussá válás folyamatában. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 122-131. ISBN 9786155224782

https://docplayer.hu/136875774-Pedagogiai-kuldetes-a-kuldetes-pedagogiaja.html

Falus Iván-Szűcs Ida: A didaktika kézikönyve – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Akadémiai Kiadó Zrt, 2022. ISBN 9789634548423

Sík Sándor: A szeretet pedagógiája. Vigilia, Budapest, 1996. ISBN 9637964312

TARJÁNYI Zoltán: Kateketika I. A hitoktatás elmélete és története. Szent István Társulat, Budapest, 2015. ISBN 9789633611623

Didaktika. Szerk.: FALUS Iván. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 9631952967

Ajánlott irodalom:

OROSZLÁNY Péter: Tanulásmódszertan. Metódus-Tan Bt, Budapest, 2004. ISBN 9632166248

SEBŐ József: A katedra túloldalán-fiatal pedagógusok füveskönyve. Új Ember, Budapest, 2012.ISBN 978

span>9639674356

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

katekéta-lelkipásztori munkatárs HALH-KL alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév HTK
katolikus hit- és erkölcsoktató HSLH-HOKT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 2 félév HTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe