Tantárgy adatlapja
A tárgy célja:
A képzések céljának megfelelően (katolikus hit- és erkölcsoktató szakirányú továbbképzés, katekéta–lelkipásztori munkatárs alapképzési szak) egyházi vagy állami iskolában, illetve plébániákon, szakos vezetőtanár közvetlen irányítása mellett, a Tanárképző Tanszék szakmai ellenőrzésével a hallgató tanítási gyakorlatot végez. A tanítási gyakorlat során, az óramegbeszélések, a hospitálások és a célzott iskolai megfigyelések, majd az órákra való előzetes felkészülés eredményeképpen fejlődnek és erősödnek a hallgató tanári kompetenciái.
A tárgy tematikája:
A képzéssel párhuzamosan, iskolában vagy plébánián hitoktató (vezetőtanár) irányításával végzett pedagógiai és önálló tanítási gyakorlat. A tanulók nevelésével, oktatásával és az adott szakhoz tartozó szaktárgyakkal kapcsolatos tanári kompetenciák hittan órákon, foglalkozásokon történő megfigyelése, elemzése, fejlesztése 10 óra hospitálás, majd óratartás.
Fejlesztendő kompetenciák:
Képesség a tanuló személyiségének fejlesztésére, az egyenlő bánásmódra érvényesítésére.
Képesség a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére.
A szaktárgyi és szakmódszertani tudás megfelelő alkalmazása.
Képesség a pedagógiai folyamat tervezésére.
Képesség a tanulási folyamatok támogatására, szervezésére és irányítására, valamint a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelésére.
Kötelező irodalom: Gravissimum educationis https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=10 Kormos József: A reflexió szerepe a pedagógussá válás folyamatában. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 122-131. ISBN 9786155224782 https://docplayer.hu/136875774-Pedagogiai-kuldetes-a-kuldetes-pedagogiaja.html Falus Iván-Szűcs Ida: A didaktika kézikönyve – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Akadémiai Kiadó Zrt, 2022. ISBN 9789634548423 Sík Sándor: A szeretet pedagógiája. Vigilia, Budapest, 1996. ISBN 9637964312 TARJÁNYI Zoltán: Kateketika I. A hitoktatás elmélete és története. Szent István Társulat, Budapest, 2015. ISBN 9789633611623 Didaktika. Szerk.: FALUS Iván. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 9631952967 Ajánlott irodalom: OROSZLÁNY Péter: Tanulásmódszertan. Metódus-Tan Bt, Budapest, 2004. ISBN 9632166248 SEBŐ József: A katedra túloldalán-fiatal pedagógusok füveskönyve. Új Ember, Budapest, 2012.ISBN 978 span>9639674356