Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Iskolavezetési technikák
Tárgy kódja: BT-PSZ-1220
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

A kurzus célja: kialakítsa minden hallgatóban a vezetés és a vezetettség kettős állapotának tudatos vállalását és az ebből fakadó nyitottságot minden emberre és minden új kihívásra. Megismertetni a hallgatókkal az iskolavezetés területeit, az iskolavezető feladatait és a szükséges emberi tulajdonságokat, szakmai felkészültséget. Mindezt a szaktudás bővítésével, a közös gondolkodással, tapasztalatok megosztásával, egy-egy jellegzetes szituáció eljátszásával, elemzésével szeretné elérni.

A főbb tematikai csomópontok

  1. A vezetéshez szükséges fontos emberi tulajdonságok
  2. Az iskolavezető feladatai
  3. Kapcsolattartási technikák
  4. Az iskolavezetés során felmerülő jellegzetes kérdések, problémák, válaszok
  5. A hitből fakadó vezetés jellemzői

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Hoffmann Rózsa: Vezetés – pedagógusszemmel. NemzetiTankönyvkiadó Bp., 2005.

-        Anselm Grün: Élete fakasztó vezetés (A vezetés elvei Szent Benedek Regulájában), Bencés Kiadó, Pannonhalma, 2010.

-        H.J. Alford, M.J. Naughton: Menedzsment, ha a hit számít. Kairosz Kiadó Bp.2001

-        N. Wolf, E. Rosanna: Az embervezetés művészete, L’Harmattan Kiadó, Sapientia Szerzetesi Főiskola, Bp. 2011.

Ajánlott irodalom:

-        A jezsuita nevelés jellemzői és Az ignáci pedagógia. Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya Bp.1998

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a)    tudása

-      Ismeri a vezetési stílusok jellemzőit.

-  Ismeri a vezetői magányosság problematikáját.

-  Ismeri a vezetéshez szükséges emberi és szakmai elvárásokat.

b)   <

span style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:HU">képességei

-  Képes a vezetési stílusok beazonosítására.

-  Képes a nehéz vezetői döntések meghozatalára és kommunikációjára.

-  Képes reflektíven viszonyulni saját tevékenységéhez.

c) attitűdje

-  Képviseli az együttműködés fontosságát.

-  Elkötelezett a problémaérzékenys

ég mellett.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe