Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Játék- és szabadidőszervezés projektszemlélettel
Tárgy kódja: BBNCP05100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Jankó Krisztina Julianna
Tárgyleírás:

A kurzus célja olyan elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása, illetve készségek és képességek fejlesztése, amelynek eredményeképpen a hallgatók megismerik a játék- és szabadidő-szervezés különböző aspektusait, az egyének és csoportok igényeinek felmérése után képessé válnak a tanórán kívüli foglalkozások, szabadidős alkalmak, szabadidős tevékenységek kezdeményezésére, tervezésére, megszervezésére és vezetésére, amelyek a prevenciós feladatokat, a szociális hátrányok kezelését, leküzdését támogatják és a személyiségfejlődést,  konfliktus- és problémakezelő képességet fokozzák.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Maszler Irén: Játékpedagógia. Comenius Bt.,  Pécs, 2002 (4–5. fejezet: A játék kialakulását befolyásoló tényezők 36–59. o.; A játék fajtái 60–118. o.) ISBN: 9789638671196

Bányai Sándor-Makai Katalin: Szabadidő-kalauz, RAABE Tanácsadó és Kiadó Kft., Budapest, 2005

Hagymásy Katalin (szerk.): A szabadidő pedagógia kérdései. Nyíregyháza, 2005

Laki Ildikó (szerk.): Szabadidős tevékenységek.  ZSKF, Budapest, 2004

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)   tudása

?       Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

?       Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket.

?       Ismeri az informatika eszközeivel történő hatékony kommunikáció formáit, az információk, elemzések mások számára történő prezentálásának eljárásait, eszközeit.

b)   képességei

?       Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.

?       Képes a gyermekjóléti, gyermekvédelmi, és szociális szolgáltatásokat nyújtó, valamint nevelési intézményekben szociálpedagógiai szakmai munka végzésére, az elsajátított társadalomismereti, pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi ismeretek és alapelvek alkalmazására.

?       Képes a különböző helyzetű gyermekek, fiatalok és csoportjai, családja, valamint pedagógusai számára szakszerű szolgáltatásnyújtásra a nevelés, oktatás, szabadidő-pedagógia, szociálpedagógia, szociális munka korszerű eszközeivel, továbbá ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, kivitelezésére és elemzésére.

c)   attitűdje<

/p>

?       Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.

?       Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást.

d)   autonómiája és felelőssége

?       Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe