Tantárgy adatlapja
A jelentéstan a tudományok rendszerében; kapcsolata a szemiotikával.
A jelentéstan története, irányzatok.
A jelentés különböző megközelítései. Jelentésfajták.
Szemantikai jegyek. A morfémák jelentéstani vizsgálata.
A lexikológiai jelentés alosztályai a hangalak és a jelentés összefüggései alapján.
A mondat jelentése. Előfeltevések és implikációk. Pragmatikai jelentés.
Jelentésváltozás. Jelentésátvitel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÁROLY SÁNDOR: Általános és magyar jelentéstan. Bp, 1970.
KIEFER FERENC: Jelentéselmélet. Corvina Kiadó, Bp. 2007. ISBN 963 13 4548 3
LAPPIN, S. (szerk.): The Handbook of Contemporary Semantic Theory. Oxford (UK), Malden (MA, USA), 1997. ISBN 0-631-18752-9
PETHŐ JÓZSEF: Jelentéstan. Bölcsész konzorcium, 2004. ISBN 963 9704 82 2
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a fő jelentéselméleteket és tisztában van a jelentés alapvető kérdéseivel.
Ismeri az ajánlott szakirodalmat.
b) képességei
Tudja alkalmazni az elméleti tudását a gyakorlati szövegelemzésben.
Képes a nyelvhasználat kérdéseiről tudományosan megalapozott véleményt kialakítani.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
d) autonómiája és felelőssége
Kialakít olyan, történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.