Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgató betekintést kapjon az óvodai nevelésben megjelenő kisebbségek sajátosságaiba. Kiemelt figyelmet kapnak a félév során a szociális, etnikai, nyelvi, nemzetiségi kisebbségek, a sajátos nevelési igényű gyermekek, valamint és a határon túli magyarok óvodai nevelése.
A tárgyi tudás bővítése mellett az empátia, szociális kompetencia fejlesztése, a különböző kisebbségek megismerése és óvodai keretek között történő nevelése kap nagy hangsúlyt.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
32/2012 (X. 8.) EMMI rendelet a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvéről
17/2013. (III. 1.) EMMI rendelet a nemzetiség óvodai nevelésének irányelve és a nemzetiség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról
Kolozsváry Judit: Más gyermek, más szülő, más pedagógus, Okker Kiadó, 2003 Papp Z. Attila: Oktatáspolitikai koncepciók kisebbségben – külhoni és anyaországi változások, Educatio 2014/1, 67-80.
Szabó-Tóth Kinga: Adalékok a roma gyerekek óvodáztatásának kérdésköréhez. Új Pedagógiai Szemle, 2007. március-április.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Naprakész ismeretekkel rendelkezik a magyarországi nemzetiségi nevelés és a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése terén.
Tisztában van a témára vonatkozó törvényi szabályozással és annak alkalmazás&aacut
e;val.
Ismeri a területhez kapcsolódó intézményrendszert és annak társ-intézményrendszereit.
b) képességei
Képes az egyéni differenciálás területén kamatoztatni a magyarországi óvodai nevelésben előforduló, különleges bánásmódot igénylő csoportokról szerzett ismereteit.
Képes az integratív-inkluzív nevelői attitűd tanúsítására.
Képes arra, hogy a befogadó és elfogadó nevelés módszereit alkalmazza.