Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgató
betekintést kapjon az óvodai nevelésben megjelenő kisebbségek sajátosságaiba.
Kiemelt figyelmet kapnak a félév során a szociális, etnikai, nyelvi,
nemzetiségi kisebbségek, a sajátos nevelési igényű gyermekek, valamint és a
határon túli magyarok óvodai nevelése. A tárgyi tudás bővítése mellett az
empátia, szociális kompetencia fejlesztése, a különböző kisebbségek
megismerése és óvodai keretek között történő nevelése kap nagy hangsúlyt. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
32/2012 (X. 8.) EMMI rendelet a
sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvéről 17/2013. (III. 1.) EMMI rendelet a
nemzetiség óvodai nevelésének irányelve és a nemzetiség iskolai oktatásának
irányelve kiadásáról Kolozsváry Judit: Más gyermek, más
szülő, más pedagógus, Okker Kiadó, 2003 Papp Z. Attila: Oktatáspolitikai
koncepciók kisebbségben – külhoni és anyaországi változások, Educatio 2014/1,
67-80. Szabó-Tóth Kinga: Adalékok a roma
gyerekek óvodáztatásának kérdésköréhez. Új Pedagógiai Szemle, 2007
március-április. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása - naprakész ismeretekkel
rendelkezik a magyarországi nemzetiségi nevelés és a sajátos nevelési igényű
gyermekek óvodai nevelése terén - tisztában van a témára
vonatkozó törvényi szabályozással és annak alkalmazásával - ismeri a területhez
kapcsolódó intézményrendszert és annak társ-intézményrendszereit b) képességei - képes az egyéni differenciálás területén
kamatoztatni a magyarországi óvodai nevelésben előforduló, különleges
bánásmódot igénylő csoportokról szerzett ismereteit - képes az integratív-inkluzív nevelői attitűd
tanúsítására - képes arra, hogy a befogadó és elfogadó nevelés
módszereit alkalmazza |