Tantárgy adatlapja
Az előadáshoz, annak átfogó jellegéhez kapcsolódva, az egyes művekkel, életművekkel, az irodalmi jelenségekkel, műfajokkal és folyamatokkal való aktív, értelmezői viszony kialakítása a szemináriumok célja. Konkretizálja az irodalomelméleti és irodalomtörténeti kurzusok általános megfigyeléseit az adott korszak vonatkozásában. Lehetőséget tesz a műközpontú, a finomabb, az árnyaltabb, a kreatívabb megközelítésre.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
FÓRIZS Gergely, „Álpeseken Álpesek emelkednek”. A képzés eszménye Berzsenyi elméleti szövegeiben, Bp., Universitas, 2009. ISBN 978-963-9671-26-3
SZABÓ G. Zoltán, Kölcsey Ferenc, Pozsony, Kalligram, 2011. ISBN 978-80-8101-426-0
KERÉNYI Ferenc, Petőfi Sándor élete és költészete, Bp., Osiris, 2008. ISBN 978963389983 0
MARGÓCSY István, Petőfi-kísérletek, Pozsony, Kalligram, 2011. ISBN 978-80-8101-481-9
SZAJBÉLY Mihály, Jókai Mór, Pozsony, Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-313-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő sajátosságait.
n> Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén. Jártasságot szerez a régi irodalmi szövegek különféle szempontú megközelítésében, elemzésében. b) képességei Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát. Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban. A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes írni és beszélni. Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni