Tantárgy adatlapja
Azon kommunikációs ismeretek elsajátítását szolgálja elsődlegesen a kurzus, melyek a tréningek levezetéséhez szükségesek, és a sikeres moderációt lehetővé teszik. A kurzus a különböző kompetenciaterületek fejlesztésére irányul. Feladattípusai segítségével ismerik meg a tréninglevezetésének gyakorlatát, a tréneri szerep sajátosságait. A feladatok instruálása, kérdezés, visszajelzés, megerősítés, konfrontálás, ellenállás-kezelés, korrekció technikái, helyzetek moderálása, a coaching típusú figyelem. A hallgatók kooperációs gyakorlatokon keresztül a személyes kompetenciakészségek alakításával is foglalkoznak, úgy, mint a megfelelő kifejezőkészség, mások differenciált észlelése és az önmagukra való reflexiós képesség. A feladatok a spontaneitás és a kreativitás erősítését célozzák. A kurzus tartalmazza továbbá a kiscsoportos munkamódszerek megismertetését.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Antons, Klaus (2006.) A csoportdinamika gyakorlata. Synalorg Kft., Budapest. ISBN 9739630601451
F. B. Simon (2015.) Bevezetés a konfliktus rendszerszemléletébe és a konfliktusmegoldásba Synalorg Kft., Budapest. ISBN 978-963-3585-2.
Barcy M. (1997.) A csoportok hatékonysága és a személyes változás. Budapest: Animula. ISBN 963 408 078 2
Rudas János (2001.): Önismereti csoportok, Budapest, Animula Kiadó. ISBN 963-408-127-4
Rudas J. (2004.) Delphi örökösei. Budapest: Új Mandátum Kiadó. ISBN 9789639771031
Rudas J (2011.) Javne örökösei - Fejlesztő tréningcsoportok - elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Oriold és Társai Kft, Budapest. ISBN 9789639771499
Ajánlott irodalom:
Kaweh, Babak (2015.) Coaching kézikönyv. BE Kiadó, Budapest. ISBN 978-963-291-254
Starr, J. (2008.) The coaching manual. The definitive guide to the process, principles and skills of personal coaching. Harlow, Great Britain: Person Education Limited. ISBN 9781292084978
Vogelauer W. (2008.) Coaching a gyakorlatban: vezetők szakszerű tanácsadása és támogatása. KJK-KERSZÖV., Budapest. ISBN 9789630656009
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
b) képességei
c) attitűdje
Érzékeny és nyitott a legsúlyosabb társadalmi problémákra, szemléletét áthatja az elesettekkel és a kiszolgáltatokkal szembeni szakmai és emberi szolidaritás.
d) autonómiája és felelőssége