Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Komprehenzív támogatási modellek
Tárgy kódja: BT-ASZT-0150
Óraszám: N: 0/0/0, L: 20/0/0
Kreditérték: 6
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Madarassy-Szűcs Anna
Tárgyleírás:

 

Az autizmus spektrum komplex jellegéből adódóan a támogatási modellek és intervenciók széles skáláját alkalmazzuk a hatékony segítségnyújtás érdekében. A tantárgy célja, hogy átfogó ismereteket adjon a viselkedés-fejlődés-és kapcsolat-alapú támogatási modellekről. Ismertetjük az evidencia és tapasztalat-alapú, illetve a Magyarországon elérhető támogatási lehetőségeket pl (ABA, ESDM), kitérünk az autizmus ellátása kapcsán felmerülő gyógyszeres és alternatív kezelések fontosságára, tárgyaljuk az ezzel kapcsolatos evidenciákat, felmerülő kérdéseket és gyakorlati alkalmazási lehetőségeket, a pszichológiai megközelítések közt a kognitív, dialektikus viselkedésterápiát, sématerápiás, illetve neuroaffirmatív megözelítéseket.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Havasi Á. és Őszi Tamásné – Babzsák Fejlesztő Program: Felmérési és tervezési kézikönyv, autizmus-specifikus kiscsoportos szociális-kommunikációs fejlesztő foglalkozáshoz. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., 2015. ISBN 9789639795778

Gery B. Mesibov, Victoris Shea, Eric Schopler – Autizmus spektrum zavarok TEACCH szemléletű megközelítése. Kapocs Kiadó, 2008. ISBN 9789637723353

Kereki J., Futó G.,Altorjai P., Baranyai I., Csepregi A., Kardos R., Kiss E., Szegedi T., Szvatkó A. – Gyermekút Módszertani kézikönyv. Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft., Budapest, 2020.

Rojas-Torres, L.P.; Alonso-Esteban, Y.; Alcantud-Marín, F. Early Intervention with Parents of Children with Autism Spectrum Disorders: A Review of Programs. Children, 2020., 7, 294. EISSN 2227-9067

Ajánlott irodalom:

Angela Scarpa: CBT for children and Adolescents with high-functioning autism spectrum disorder, The Guilford Press, 2016. ISBN 9781462527007

Valerie L. Gauss: Cognitive-Behavioral Therapy for Adults with Autism Spectrum Disorder A Therapist's Guide to Neurodiversity Affirming Practice with Children and Young People, The Guilford Press, 2018. ISBN 9781462537686

Emma Goodall: Interoception and Regulation: Teaching Skills of Body Awareness and Supporting Connection with Others, Jessica Kingsley Publishers, 2022. ISBN 9781787757288

Danis I., Németh T., Prónay B., Góczán-Szabó I., Hédervári-Heller É. – A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata. Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Kar Mentálhigiéné Intézet, Budapest, 2020. ISBN 9786155722165

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudás

A hallgató átfogó ismereteket szerez az oktata´si, fejleszte´si, ta´mogata´si színtereken különböző megközelítésre építő, sokféle módszert ötvöző beavatkozásokról. Naprakész tudással rendelkezik az autizmus ellátásával kapcsolatos tényekről és tévhitekről. Ismereteket szerez a különböző pszichológiai támogatási módszerek alapjairól. A szerzett elméleti ismeretek alapján azonosítani tud lehetséges ellátási irányokat az autista gyermek vagy felnőtt számára.

b) képesség

Fel tudja ismerni és biztonsággal elkülöníteni a tényeken és tévhiteken alapuló támogatást, illetve az ezekkel kapcsolatos bizonytalanság esetén hiteles információk gyűjtésére és szintetizálására képes. Képes a multidiszciplináris ellátás egyes elemeinek fontosságát átlátni.

c) attitűd

Megértve az autizmus sokszínűségét és az egyéni kihívásokat, kész támogatóbb szerepet vállalni az autista személyekkel szemben. A komprehenzív támogatási modellek és fókuszált intervenciók megértése által elkötelezetté válik az inkluzív társadalmi hozzáállás megteremtése iránt, rugalmasabb és alkalmazkodóbb attitűddel közelítve az autista emberekhez.

d) autonómia és felelősség

A tantárgy lehetővé teszi a hallgató számára, hogy pontosabb és elfogadóbb képet alkosson az autizmussal kapcsolatos kihívásokról és erőforrásokról. Ez a megközelítés segítheti abban, hogy felelősséget érezzen az autista emberekkel való pozitív és támogató kapcsolatok kialakításában és fenntartásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

autizmus szaktanácsadó BSLT-XASZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe