Tantárgy adatlapja
A félév során a három részre tagolt Magyarország régészeti emlékanyagával ismerkednek meg a hallgatók. Két fő irányvonal mentén ismerkednek meg a korszak régészetével, elsőként az épített, majd tárgyi emlékanyaggal. Az épített emlékek kapcsán a történeti Magyarország keretei között egyrészt a hódoltság területén megjelenő új épülettípusokat (dzsámikat, türbéket, tekkéket, fürdőket, karavánszerájokat stb.) taglalja az előadássorozat. Majd a korszakban hangsúlyos szerepet kapó erődítmények ismertetésén keresztül, az újfajta erődítési típusok jellemzőit tekintjük át az órákon. A félév második felében a tárgyi emlékanyag jellegzetességeinek, forrásainak, eredetének bemutatása következik. Ekkor a három országrész hasonlatosságai és eltérései, valamint ezek okai is hangsúlyos figyelmet kapnak. A hallgatók az előadások nyomán megismerhetik a főbb feltárások eredményeit, a jelenleg folyó kutatásokat és kutatási irányzatokat. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Gerelyes Ibolya ? Kovács Gyöngyi (szerk.): A hódoltság régészeti kutatása. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest 2002. (370 ps.) ISBN 9639046671
Kovács Gyöngyi (szerk.): Bajcsa-vár. Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága, Zalaegerszeg 2002. (258 ps.) ISBN 963204628
Gerelyes Ibolya (szerk.): Turkish flowers. Hungarian National Museum, Budapest 2005. (183 ps.) ISBN 9637061169
Gerő Győző: Az oszmán-török építészet Magyarországon. Budapest 1980. (246 ps.) ISBN 9630519704
Kovács Gyöngyi: Török kerámia Szolnokon. Szolnok Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szolnok 1984. (152 ps.) ISBN 9789630160179
Varga Szabolcs – Türk Attila (szerk.): Mohács szimfónia. Tanulmányok a mohácsi csatával kapcsolatos kutatások eredményeiből. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest 2022. (250 ps.) ISBN 9786156388315
Ajánlott irodalom:
Siklósi Gyula: A törökkori Székesfehérvár. Székesfehérvár 2013. ISBN 9789632572758
Sudár Balázs: A pécsi Idrisz baba-türbe. Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ, Budapest 2013. (120 ps.) ISBN 9789630881173
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.
Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát. Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.
Részletes ismereteket szerez a kora-újkori Magyarország régészeti emlékeiről.
Megismeri a legújabb kutatási eredményeket.
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.
Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.
Rendszerezni tudja a hódoltság kori leletanyagot.
Megismeri annak főbb jellegzetességeit.
A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készségeinek fejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.
Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.