Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a 17–18. századi filozófia történetének áttekintése. Az előadás nyomon követi a mechanisztikus természetfilozófia kibontakozását (Galilei, Boyle), részletesen tárgyalja a filozófia descartes-i paradigmáját, majd a kartezianizmust radikálisan vagy részlegesen átalakító – olykor elutasító – gondolkodók műveit (Spinoza, Malebranche, Leibniz). Hobbes és Locke, Berkeley és Hume munkásságának bemutatása után néhány összefoglaló előadás nyújt bepillantást az angol, francia és német felvilágosodás főbb irányzataiba, illetve a történetfilozófiák kialakulásának 18. századi folyamatába.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Boros Gábor: Spinoza és a filozófiai etika problémája. Budapest, Atlantisz, 1997. 272 o.
Pavlovits Tamás és Schmal Dániel (szerk.): Perspektíva és érzékelés a kora újkorban. Bp. 2005.
Röd, Wolfgang: Descartes és a német felvilágosodás filozófiája. Hat előadás. Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem, 1994., 5–110. o.
Tuck, Richard: Hobbes. Budapest, Atlantisz, 1993., 161 o.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben, illetve irányzataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.