Tantárgy adatlapja
A kurzus a 18. század elejéről a 20. század végéig tekinti át az európai kultúrkör legjelentősebb tendenciát, irányzatait (rokokó, Sturm und Drang, felvilágosodás, szentimentalizmus, realizmus, naturalizmus, parnasszizmus, dekadencia, szimbolizmus, avantgarde, modernizmus), a különböző műnemek alakulástörténetét és reprezentáns szerzőit. Különös hangsúlyt kapnak a különböző nemzeti irodalmaknak azon alkotói, akik kanonizációs szerepük miatt kiemelkednek a „világirodalom” folyamatából, és az egyes műnemek alakulástörténetére döntő hatást gyakoroltak (pl. Voltaire, Rousseau, Sterne, Flaubert, Zola, Dosztojevszkij, Kafka, Henry James, Woolf, Baudelaire, Éluard, Pound, Csehov, Schnitzler, Brecht, Beckett, Ionesco, Dürrenmatt stb.). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Általában javasolható a Világirodalmi Lexikon (1-19. kötet, főszerk. KIRÁLY István, Akadémiai, Bp., 1984-1996, ISBN: 9799639100571) használata Világirodalom, szerk., PÁL József, Bp., Akadémiai, 2008, ISBN 976 963 05 8596 5 A francia irodalom története, szerk., MAÁR Judit, Bp., Eötvös, 2011, ISBN 9789633120446 SZENCZI Miklós, SZOBOTKA Tibor, KATONA Anna, Az angol irod alom története, Bp., Gondolat, 1972 (nincs ISBN) HALÁSZ Előd, A német irodalom története, Bp., Gondolat, 1987, ISBN 963 281 768 0 Az angol irodalom története 3-4. kötet, főszerk. Bényei Tamás, Kállay Géza, Bp., Kijárat, 2021, ISBN: 9786155160790; 9786155160806 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudás: Rendelkezik a magyar nyelv és irodalom tanításának a Nemzeti alaptantervben és kerettantervben meghatározott ismeretanyagához szükséges korszerű nyelv- és irodalomtudományi, társtudományi, valamint anyanyelv- és irodalompedagógiai ismeretekkel. Ismeri a modern irodalom- és nyelvtudomány alapjait, tudományos módszereit azirodalomtörténet-írás, a korszakolás, a szövegfeldolgozás, valamint a nyelvi elemzés terén. Ismeri az irodalmi művek értelmezésének többféle tudományos eljárását, az irodalmi műnemek és a legfontosabb műfajok leírására és értelmezésére használt fogalmakat. Ismeri az európai irodalom- és művelődéstörténet, valamint a magyar irodalom történetének nagy korszakait, fontos alkotásait. Képesség: Képes a tudás tantervi és tanulási területi összefüggésekbe ágyazására, elősegíteni a tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszereinek fejlődését, megismertetni a tudományterület értékeit és kutatási eljárásait; képes az elsajátított tudás alkalmazásához szükséges készségek kialakítására a tanulókban Képes magát szakszerűen kifejezni, szóban és írásban, valamint szaktárgyi, szakmódszertani kompetenciáit adaptív és kreatív módon alkalmazni az anyanyelvi, illetve az irodalmi nevelés folyamatában. Rendelkezik az egyéni, a közösségi sajátosságokhoz igazodó, a megértő műélvezetet, valamint a közösségi interpretációt, a szóbeli és az írásbeli nyelvi fejlesztést, az anyanyelvi, illetve irodalmi ismeretbővítést támogató szakmódszertani felkészültséggel |