Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Középkori kézművesség szeminárium
Tárgy kódja: BMNTR09500M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Takács Miklós
Tárgyleírás:

A szeminárium célja az azonos című főkollégium során előadott ismeretanyag célzott módon történő elmélyítése. A hallgatóság körében kiosztott és az általuk kidolgozott kiselőadások során ismertetett résztémákkal, képletesen szólva „mélyfúrások” sorát hajtjuk végre, a fontosabb kérdésfelvetések, kutatástörténeti korszakok pontosabb megismerése érdekében. A szemináriumok vezetője az egyes beszámoló diákok mellett igyekszik megszólaltatni a többi résztvevőt is, annak érdekében, hogy a viták során alkalmazandó érvelési technikákat a hallgatóság jobban el tudja sajátítani.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Szulovszky János (szerk.): A magyar kézművesipar története. Budapest, 2005. (pp.87-108 Takács Miklós, 109- 150 Skorka Renáta, 151-171 Szende László) ISBN 9639008834

Holl Imre: Adatok a középkori magyar fazekasság munkamódszereihez. Budapest Régiségei 17., 1956. (pp.177-193.) ISSN 0133-1892

Holl Imre: Középkori cserépedények a budai várpalotából (XIII-XV. század). BudRég 20.,1963. (pp.335- 382.) ISSN 0133-1892

Szende László: Középkori kézművesség. In: Kubinyi András - Laszlovszky József - Szabó Péter (szerk.): Gazdaság és gazdálkodás a késő-középkori Magyarországon. (Gazdaságtörténet, régészet, anyagi kultúra). Budapest, 2008. (pp.199-229.) ISBN 978-963-878-134-5

Ajánlott irodalom:

Takács Miklós: Árpád-kori falusias települések kutatása Magyarországon 1990 és 2005 között. In: A középkor és a kora újkor régészete Magyarországon. Szerk.: Benkő E. – Kovács Gy. MTA Régészeti Intézet, Budapest, 2010. (pp. 1-67.) ISBN 978-963-7391-96-5

Vágner, Zsolt: Overview of medieval pottery klin type

s of the Carpathian Basin. In: Ruralia VI. 2005. (pp.83-101.) ISBN 978-2-503-51994-4

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.

Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.

Hozzájárul a hallgatók elmélyüléséhez a középkori kézművesség műhelyfogásai és emléknyaga tárgyában.

Egy-egy választott kutatási téma elmélyült tanulmányozása révén megismerheti az adott problematika kutatásának a műhelytitkait.

b) képességei

Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.

Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.

Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.

Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.

Olyan módon bővülnek, hogy rutint szerez az adott kutatási tárgyban ismereteinek előadására, adott esetekben akár érvekkel alátámasztott megvédésére.

c) attitűdje

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.

p>

Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe