Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Középkori települések és anyagi kultúra szeminárium
Tárgy kódja: BMNTR09300M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Langó Péter
Tárgyleírás:

A szeminárium célja az azonos című főkollégium során előadott ismeretanyag célzott módon történő elmélyítése. A hallgatók minden órára egy-egy rövid áttekintő dolgozatot írnak (610 oldal terjedelemben), melyben összefoglalják az adott szeminárium témájaként megjelölt feladattal kapcsolatos ismereteiket. Ezt követően az összefoglalások és a feladott szakirodalom alapján átbeszéljük az adott kérdéskör fontosabb eredményeit. A szemináriumokon így elemzésre kerülnek a falusias és a városias jellegű települések kérdése, az Árpád-kori és a java középkori lakóházak problematikája, a különböző tárgycsoportok (eszközleletek, kerámialeletek, textilek, üvegek, stb…) értelmezésének késrdései, valamint a különböző gazdasági ágak (fémművesség, kerámiaművesség, kereskedelem, stb…) régészeti vetülete. Az elkészített és előre benyújtott dolgozatok alapján a szemináriumon irányított beszélgetés zajlik, ahol a hallgatók számot adnak ismereteikről, feltehetik kérdéseiket és ütköztethetik véleményüket.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Szulovszky János (szerk.): A magyar kézművesipar története. Budapest, 2005. (pp. 87-108. Takács Miklós, 109- 150 Skorka Renáta, 151-171 Szende László) ISBN 9639008834

Holl Imre: Adatok a középkori magyar fazekasság munkamódszereihez. Budapest Régiségei 17. 1956. (pp. 177-193.) ISSN 0133-1892

Bencze Z. - Gyulai F. - Sabján T. - Takács M.: Egy Árpád-kori veremház feltárása és rekonstrukciója. Budapest, 1999. ISBN 963-709-685-X

Kubinyi András - Laszlovszky József - Szabó Péter (szerk.): Gazdaság és gazdálkodás a késő-középkori Magyarországon. (Gazdaságtörténet, r&e

acute;gészet, anyagi kultúra). Budapest, 2008. ISBN 978-963878-1345

Benkő Elek – Kovács Gyöngyi (szerk.): A középkor és a kora újkor régészete Magyarországon. MTA Régészeti Intézet, Budapest, 2010. (953 ps.) ISBN 978-963-7391-96-5

Benkő Elek – Orosz Krisztina (szerk.): In medio regni Hungariae. Régészeti, művészettörténeti és történeti kutatások „az ország közepén”. Budapest, 2015. (764 ps.) ISBN 978-615-5254-03-01

Ajánlott irodalom:

Weisz, Boglárka (szerk.): Pénz, posztó, piac. Gazdaságtörténeti tanulmányok a magyar középkorról. MTA BTK Történettudományi Intézet, Budapest, 2016. (569 ps.) ISBN 978-963-416-028-1

Weisz Boglárka – Kádas István (szerk.): Hatalom, adó, jog. Gazdaságtörténeti tanulmányok a magyar középkorról. Budapest, 2017. (601 ps.) ISBN 978-963-416-07-86

Weisz Boglárka – Skorka Renáta ? Kádas István (szerk.): Veretek, utak, katonák. Gazdaságtörténeti tanulmányok a magyar középkorról. Budapest, 2018. (502 ps.) ISBN 978-963-416-12-40

Weisz Boglárka – Skorka Renáta ? Kádas István (szerk.): Márvány, tárház, adomány. Gazdaságtörténeti tanulmányok a magyar középkorról. Budapest, 2019. (591 ps.) ISBN 978-963-416-17-90

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.

Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.

Hozzájárul a hallgatók elmélyüléséhez a középkori települések és anyagi kultúrájuk tárgyában.

Egy-egy választott kutatási téma elmélyült tanulmányozása révén megismerheti az adott problematika kutatásának a műhelytitkait.

b) képességei

Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régé

szeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.

Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.

Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.

Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.

Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.

Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.

Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.

Minden alkalmomal egy-egy rövid áttekintést kell készíteniük a hallgatóknak, ezáltal javul az íráskészségük, valamint fejlődik az a képességük, hogy hatékony időbeosztással úgy dolgozzanak fel egy-egy adott témát, hogy arról az elkészített írásmű koherens képet mutasson.

c) attitűdje

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

Törekszik a

rra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.

Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe