Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy mélyítsen néhány erkölcsi kérdés teológiai ismeretét, az elvek gyakorlati alkalmazásának képességeit, amelyek a pedagógus és nevelő munkájában, hivatásában gyakran előkerülnek. Ezek alapján tárgyaljuk a pedagógusok szakmai etikai kódexének kérdéskörét, az iskolai közösségépítés felelős magatartását mind a pedagógusi körön belül, mind a diákok körében, illetve a család-iskola viszonylatában. Elemzünk néhány destruktív magatartási formát, mint például a klikkesedést, a tekintélyrombolást, a munka alóli kihúzást, illetve a talpnyalás és kedvencnevelés magatartását. Tárgyaljuk az iskolai értékelés szempontjait: igazságosság, irgalmasság, esélyegyenlőség a különböző adottságokban mind pedagógus-pedagógus, elöljáró-pedagógus, mind pedagógus-diák viszonylataiban. Kitérünk a szabadság és törvény: felelősség kérdésköreire, valamint a kommunikációs nehézségek etikai kérdéseire (diszkréció a digitális információ és véleményhuzatban). Tárgyalunk néhány helyzetet szülő-nevelő, család-iskola kapcsolatára vonatkozóan, illetve az igazmondás-hazugság-diszkréció pedagógus/diák/szülő viszonylatában.
Kötelező irodalom: Tomka Ferenc: A közösség teológiája http://tomkaferenc.hu/lelkipasztorkodas/kozosseg/a-kozosseg-teologiaja/ Ajánlott irodalom: Alszeghy Zoltán: Kereszténység és közösség - tanulmányok a kisközösségekről, Róma, 1981. ISBN: 2399970685200