Tantárgy adatlapja
A Kutatásmódszertan tanegység átfogó jellegű, melynek keretében a hallgatók megismerik a szakirány ismeretköreinek legfontosabb kutatás-módszertani kérdéseit. Foglalkoznak a kutatási téma kiválasztási szempontjaival, a témaválasztás jelentőségével, a választott terület megismerésének a leghatékonyabb módjaival (szakirodalom és források megismerése, tudományos konferenciák látogatása, az előadás tartásának módszerei, a publikálás lehetőségei és szerepe, az MTMT funkciója stb.), a kutatási kérdések megfogalmazásával, a hipotézis jellemzőivel. Az órát tartó oktató saját kutatásainak konvertálható részeiről is beszámol.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM: BABBIE, E., A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Budapest, Balassi Kiadó, 1998. ISBN 978963506764 0
FERCSIK Erzsébet, Dolgozatírás felsőfokon, Budapest, Krónika Nova Kiadó, 2003. ISBN 963-9128-94-5
GYURGYÁK János, Szerkesztők és szerzők kézikönyve, Budapest, Osiris Kiadó, 1996. ISBN 978963389714 0
Ajánlott irodalom: A Companion to Digital Humanities, ed. Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth, Oxford: Blackwell, 2004. https://companions.digitalhumanities.org/DH/. (ISBN 9781405168069)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a magyar irodalomtudomány alapvető kutatásmódszertani kérdéseivel, ezek összefüggéseivel.
b) képességei
Képes a munkáját segítő szakirodalom folyamatos követésére, öná
lló ismeretszerzésre, a személyes tapasztalatok tudományos keretekbe integrálására.
Képes saját kutatásait a tudományos közönségnek adekvát formában bemutatni.