Tantárgy adatlapja
A hallgatók a kvalitatív kutatás adatgyűjtésének különböző módjait próbálhatják ki a félév során. A szemináriumon részben csoportosan, részben önállóan végeznek el feladatokat. Különös hangsúlyt helyezünk a közös gondolkodásra, az egyéni munkák közös értékelésére. Cél, hogy a félév végén a hallgató képes legyen annak eldöntésére, hogy a kutatott témához milyen kvalitatív módszer illeszkedik a legjobban. A résztvevő megfigyelés, a fókuszcsoportos interjútechnika, az oral history élettörténet, s a narratív élettörténet lehetőségeivel fogunk foglalkozni. Részletesebben:
A fókuszcsoportos interjúk elemzési lehetőségeinek áttekintése. Az előzetes elemzés elkészítésének szempontjai és a tartalmi elemzés lehetőségei.
Az összehasonlító elemzések átbeszélése, tanulságok levonása. ATLAS.ti számítógépes program használatával való ismerkedés. Élettörténeti és strukturált interjúk készítése.
A félév során a hallgatók terepmunkát végeznek, amelynek során felkeresik a interjúalanyaikat, (például életút interjút készítenek papokkal, szerzetesekkel, egyházi iskolába járó gyerekek szüleivel) illetve a szeminárium időpontjárára behívünk interjúalanyokat. ( egyetemistákat, gyesen lévő kismamákat, nevelőszülőket, stb.)
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kovács Éva (szerk.): Közösségtanulmány. Módszertani jegyzet. Budapest-Pécs, 2007, Néprajzi Múzeum, PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék.
Letölthető:http://www.commonline.hu/content/kov%C3%A1cs-%C3%A9va-szerk-k%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gtanulm%C3%A1ny
Letenyei László: Településkutatás I-II. Módszertani kézik&o
uml;nyv, Új Mandátum Kiadó, Ráció Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 9630606259
Norman K. Denzin, Yvonna S. Linkoln: The Sage Handbook of Qualitative Research. 4. Sage, ISBN 978-1-4129-7417-2.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módszertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudományi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.
b) képességei
A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.
c) attitűdje
Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.
Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.
d) autonómiája és felelőssége
Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében és irányításában, a szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.