Tantárgy adatlapja
A tantárgy segít megértetni a hallgatókkal, hogy egy adott irodalmi mű értelmezése elválaszthatatlan annak történelmi és kulturális kontextusától, és megmutatja, miként tágul az értelmezési horizont akkor, ha képesek vagyunk dekódolni ezeknek a kontextusoknak a hatását. A tantárgy egyik lehetséges variánsa azt mutatja be, hogy minden kornak megvannak a rá jellemző, sajátos szörnyei, amelyek különleges tudással szolgálnak arról a kultúráról, amelyben születtek. A kurzus áttekintést ad a szörnytípusok evolúciójáról, rámutat arra, hogyan kommunikálnak az irodalmi szörnyek arról a korról, amelyben és amelyről a szerző ír. A kurzus tananyaga az angol szörny narratívák kanonikus, klasszikus műveitől kezdve a kortárs variánsokig bezárólag válogat. A primér olvasmányokat a gótikáról, a szörnyelméletről és a fantasyről szóló elméleti tanulmányok egészítik ki.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
ARATA, Stephen D, “The Occidental Tourist: 'Dracula' and the Anxiety of Reverse Colonization.” Victorian Studies 33.4 (Summer 1990): 621-645. JSTOR.
COHEN, Jeffrey Jerome. “Monster Culture. (Seven Theses).”, In: Monster Theory: Reading Culture, edited by Jeffrey Jerome Cohen, University of Minnesota Press, 1996. pp. 3-25.
FREUD, Sigmund, “The ‘Uncanny.’” The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XVII (1917-1919): An Infantile Neurosis and Other Works, edited by James Strachey, The Hogarth Press and the Institute of Psychoanalysis, pp. 217-256. ISBN 9780701200671
KRISTEVA, Julia, “Approaching Abjection”, In: KRISTEVA, Julia, Powers of Horror. An Essay on Abjection, New York: Columbia University Press, 1982. ISBN 0-231-05346-0
MENDLESOHN, Farah, “Introduction” In: MENDLESOHN, Farah, Rhetorics of Fantasy. Wesleyan University Press, 2008. pp. xiii-xxviii. ISBN 0819568686