Tantárgy adatlapja
A hallgatók legyenek birtokában az alsó tagozaton, illetve az óvodapedagógusi munkájuk során közvetített matematikai ismereteknek.
Ismerjék a halmaz-logika témakör alapfogalmait és elemi feladattípusait.
Legyenek tisztában a relációk, a függvények és a sorozatok fogalmával, kapcsolatával és vizsgálatának szempontjaival.
Tudják a szám- és műveletfogalom óvodai alakításának lehetőségeit.
Ismerjék a geometria-mérések témakör fogalomrendszerét és kapcsolatát.
Rendelkezzenek alapvető kombinatorikai, valószínűség számítási és matematikai statisztikai ismeretekkel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Pappné dr. Ádám Gyöngyi (szerkesztő): Matematika az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 7519 9 (220 oldal)
Dr. Csóka Géza (szerkesztő): Elemi matematika példatár az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 8454 6 (224 oldal)
Perlai Rezsőné: A matematikai nevelés módszertana (206 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997. ISBN 963 19 3226 5
Ajánlott irodalom:
Villányi Györgyné: Játék a matematika? (128 oldal), Tárogató Kiadó, Budapest, 1993. ISBN 963 8491 12 4
Zsámboki Károlyné: Bence világot tanul (146 oldal), Sopron, 2001. ISBN 963 9364 053
Török Tamás: A halmazok-logika témakör tanítá
sa. (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.
Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.
b) képességei
Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.
Megfigyeli, feltérképezi és rögzíti a 3–7 éves gyermek személyiségének, képességstruktúrájának sajátosságait és a gyermeket körülvevő családi közeg szociokulturális meghatározóit, képes az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követésére.
c) attitűdje
Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.
d) autonómiája és felelőssége
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.
Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.