Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja, hogy a hallgatók megismerjék
és átlássák a médiatartalmak elemzésének kritikai lehetőségeit mind szöveges
mind vizuális tartalmak tekintetében. Emellett elsajátítják a tudományosan
érvényes kutatás folyamatának lépéseit a hipotézis-alkotástól a
forrásgyűjtésen át az eltérő módszertanokig és a hivatkozások alkalmazásáig. A kurzus leírása: A kurzus során először a médiakutatás kontextualizálását végezzük el
a médiaökonómiára való tekintettel. Ezután a hallgatók megismerkednek a
jelentősebb médiaelméleti iskolák kutatási hagyományaival. Elsőként a
médiaszövegek vizsgálati módszereit tekintjük át (narratológia, műfaji
elemzés, tartalomelemzés). Ezután a közönségkutatás lehetőségeivel
folytatódik a félév (hatásvizsgálat, befogadás-elemzés, rajongói kutatás,
hálózatba szerveződő közönség – kérdőív, mélyinterjú). Harmadik lehetőségként
a média intézményrendszerének vizsgálati lehetőségeit veszi számba a kurzus.
A félév zárásaként a tudományos publikáció kritériumaival ismerkednek meg a
hallgatók. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
olvasmányok: Stokes, Jane: 2008 A média-
és kultúrakutatás gyakorlata. Budapest-Pécs. Gondolat Aczél Petra – Andok Mónika
– Bokor Tamás: 2015 Műveljük a médiát!
Budapest: Wolters Kluwer Kiadó Gripsrud,
Jostein: 2007 Médiakultúra,
médiatársadalom. Új Mandátum Kiadó, Budapest pp. 101-207 2. fejezet: A
média szövegei (Szemiotika, Hermeneutika, Retorika, Narratológia) Belinszki
Eszter: 2000 A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés gyakorlatában. In.: Médiakutató 2000 ősz Császi
Lajos: 2008 Médiakutatás a kulturális fordulat után. In. Médiakutató 2008 ősz Ajánlott olvasmányok: Babbie, Earl: A
társadalomkutatás gyakorlata, Bp. 1995. Ehmann Bea: A szöveg
mélyén. Pszichológiai tartalomelemzés. Új Mandátum, Budapest. 2002. Krippendorff, Klaus: A
tartalomelemzés módszertanának alapjai, Balassi, Budapest. 1995. Branston,
Gill – Stafford, Roy: 2010 The Media
Student's Book. 5th edition Routledge
Francis and Taylor London, New York |