Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Médiagazdaságtan
Tárgy kódja: BBNKM41500
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Radetzky András
Tárgyleírás:

A Médiagazdaságtan c tárgy célja a médiatermékek piacainak és a piaci szereplők viselkedésének leírása, a média piaci törvényszerűségek feltárása. Ide tartozik alapvetően a lapkiadás, a rádiózás és a televíziózás, valamint az új elektronikus média (internet) működésének gazdasági szempontú vizsgálata. A médiatermékek jelentős része un. kétpiacos termék: értékesítésre kerül a nagyközönség, a fogyasztó piacán, a médiatermékek nagy többsége azonban bevételre csak egy másik piacon, a hirdetési vagy reklámpiacon tehetnek szert. Utóbbin lényegében az előbbit értékesítik: a reklámpiaci termék maga a közönségarány. A tantárgy kitér az átmeneti és a vegyes esetekre is, így tárgyalja a közszolgálati médiumokat is a kereskedelmiek mellett, valamint az ingyenes reklámújságokat, hírportálokat stb. A Médiagazdaságtan c. előadás nélkülözhetetlen kiegészítője a sajtó, rádió, televízió, internet tartalmi és formai sajátosságaival foglalkozó tárgyaknak, gyakorlati példáival betekintést ad e médiumok működési hátterébe.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

-  Gálik, Mihály: Médiagazdaságtan.

> Budapest, Akadémiai Kiadó, 2014., ISBN: 9789630594844

-  Incze, Kinga – Pénzes, Anna: A reklám helye 2.0. A hatékony médiatervezés- és vásárlás kézikönyve. Budapest, Médiasprint Consulting Kft., 2006., 87-173., ISBN: 9789630608473

-  Barbier, Frédéric - Lavenir, Catherine B.: A média története. Budapest, Osiris, 2004., 162-188., 229-352., ISBN: 9633896436

-  McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris Kiadó, 2003, 9-10. fejezet. Médiastruktúrák és médiaintézmények. Globális tömegkommunikáció. 169-212., ISBN: 9789633895641

 

Ajánlott olvasmányok:

-  Gálik Mihály (szerk): Médiagazdaságtan, médiaszabályozás (szöveggyűjtemény.) Budapest, Aula, 2002., ISBN: 9639345989

-  Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. Budapest, KJK Kerszöv., 2005, 253-293, 345-367., ISBN: 9789632248608

-  Albarran, Alan, Media Economics, Ames, Iowa State University Press, 1996, 1-159., ISBN: 0203927710,

-  Graham, Murdock, Money Talks: Brodcasting Finance and Public Culture<

/i>. In: BUSCOMBE, Edward (ed.): British Television, Oxford Television Studies, Clarendon Press, Oxford, 18-143., ISBN: 9780198742654

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BANT-XKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe