Tantárgy adatlapja
A szocializációs folyamat és a média.
A tömegkommunikáció korszaka: változások a felnevelkedés körülményeiben.
A média hatását magyarázó pszichológiai elméletek:
Napirend kijelelő hatás. Szociális tanuláselmélet. A meggyőzés hatása. Előfeszítési („priming”) hatás. A „szükséglet és kielégülés” hatásmodellje. A kultivációs hatás.
Életkori sajátosságok a médiahasználatban:
Kisgyerekek és a média.
Kamaszok és média.
Médiaértés és az értelmi fejlődés kapcsolata.
A médiatartalmak jellegzetességei. Domináns médiareprezentációk.
A szülők, nevelők szerepe a médiaértésben és a médiahasználatban.
A médiaoktatás feladatai és lehetséges formái.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
WINN , Marie, Gyerekek gyerekkor nélkül, Budapest, Gondolat, 1990. ISBN 963-282-386-9
VAJDA Zsuzsanna, KÓSA Éva, Szemben a képernyővel, Budapest, Eötvös, 1998. ISBN 963-9024-42-2
BUCKINGHAM , David, Médiaoktatás, Budapest, HS, 2005. ISBN 963-9494-74-7
RANSCHBURG Jenő, Áldás vagy átok? Gyerekek a képernyő előtt, Budapest, Saxum, 2006. ISBN 963-7168-71-0
class="csB01248B">KNEVEL, Andries Gerrit, A világ a szobánkban : a keresztyén család és a televízió, Budapest, Pont, 2005. ISBN 963-7265-21-X
GABOS Erika (szerk.), A média hatása a gyermekekre és fiatalokra IV., Budapest, Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület, 2008. ISBN 978-963-06-4843-1