Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Médiareprezentáció elemzés
Tárgy kódja: BBLKM41600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Ujvári Hedvig
Tárgyleírás:

A kurzus átfogó képet ad arról, hogy miként alkotja meg a média bizonyos csoportok, közösségek, eszmék és tapasztalatok képét és re-prezentációját. A szemeszter során megvizsgáljuk, hogy miként konstruál új, mediatizált valóságot a média saját reprezentációi segítségével. Vagyis a médiareprezentációk vizsgálata egyben a valóság konstruálás módjainak vizsgálatát is jelenti. A kurzus segít kontextualizálni azt a kérdést, hogy a médiareprezentációk miként ágyazódnak be a kultúrába és a társadalomba és miként alakítják az emberi tapasztalatoknak és meggyőződéseknek az észlelését akár a társadalmi nem, osztály vagy az etnikai hovatartozás tekintetében. A szeminárium reflektál a médiareprezentációba ágyazott kulturális, politikai, ideológiai és gazdasági értékekre is. Kritikai kontextust teremtve a hallgatók megtanulják azonosítani és elemezni a reprezentációkban megjelenő értékeket. A kurzus segít ezen elemzésekhez nélkülözhetetlen kutatásmódszertanok elsajátításában is.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

 

  1. Terestyéni Tamás: Kommunikációelmélet. A testbeszédtől az internetig. Bp.: AKTI Typotex, 2006. 99–129. ISBN 963 9664 24 3
  2. <

    span style="font-size:11.0pt">Silverstone, Roger: Médiaerkölcs. A médiapolisz felemelkedése. Bp.: Napvilág, 2010. 36–121. ISBN 978 963 9697 76 8

  3. Hall, Stuart – Evans, Jessica – Nixon, Sean: Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. Second Edition. London: SAGE, 2013.  ISBN 978 1849205474

 

Ajánlott irodalom:

 

  1. Andok Mónika: Átható médiakommunikáció. In: Aczél Petra (szerk.): Műveljük a médiát! Bp.: Walter Klowers, 2015. 82–87. ISBN 978 963 295 494 3
  2. Gripsrud, Jostein: Médiakultúra, médiatársadalom. Bp.: Új Mandátum, 2007. 101–

200. ISBN 963 9609 50 1

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe