Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja az azonos című főkollégium során előadott ismeretanyag célzott módon történő elmélyítése. A hallgatóság körében kiosztott és az általuk kidolgozott kiselőadások során ismertetett résztémákkal, képletesen szólva „mélyfúrások” sorát hajtjuk végre, a fontosabb kérdésfelvetések, kutatástörténeti korszakok pontosabb megismerése érdekében. A szemináriumok vezetője az egyes beszámoló diákok mellett igyekszik megszólaltatni a többi résztvevőt is, annak érdekében, hogy a viták során alkalmazandó érvelési technikákat a hallgatóság jobban el tudja sajátítani.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Szulovszky János (szerk.): A magyar kézművesipar története. Budapest, 2005. (pp.87-108 Takács Miklós, 109- 150 Skorka Renáta, 151-171 Szende László) ISBN 9639008834
Holl Imre: Adatok a középkori magyar fazekasság munkamódszereihez. Budapest Régiségei 17., 1956. (pp.177-193.) ISSN 0133-1892
Holl Imre: Középkori cserépedények a budai várpalotából (XIII-XV. század). BudRég 20.,1963. (pp.335- 382.) ISSN 0133-1892
Szende László: Középkori kézművesség. In: Kubinyi András - Laszlovszky József - Szabó Péter (szerk.): Gazdaság és gazdálkodás a késő-középkori Magyarországon. (Gazdaságtörténet, régészet, anyagi kultúra). Budapest, 2008. (pp.199-229.) ISBN 978-963-878-134-5
Ajánlott irodalom:
Takács Miklós: Árpád-kori falusias települések kutatása Magyarországon 1990 és 2005 között. In: A középkor és a kora újkor régészete Magyarországon. Szerk.: Benkő E. – Kovács Gy. MTA Régészeti Intézet, Budapest, 2010. (pp. 1-67.) ISBN 9
78-963-7391-96-5
Vágner, Zsolt: Overview of medieval pottery klin types of the Carpathian Basin. In: Ruralia VI. 2005. (pp.83-101.) ISBN 978-2-503-51994-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Hozzájárul a hallgatók elmélyüléséhez a középkori kézművesség műhelyfogásai és emléknyaga tárgyában.
Egy-egy választott kutatási téma elmélyült tanulmányozása révén megismerheti az adott problematika kutatásának a műhelytitkait.
b) képességei
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Olyan módon bővülnek, hogy rutint szerez az adott kutatási tárgyban ismereteinek előadására, adott esetekben akár érvekkel alátámasztott megvédésére.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Szem
előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.