Tantárgy adatlapja
Az előadás a technológiai determinizmus klasszikus mcluhani elméletéből kiindulva bemutatja annak továbbfejlesztéseit (Ong, Meyrowitz) és kritikusait. Ezen utóbbiaknál hangsúlyosan szerepel Kittler és Manovich elgondolása. Bemutatjuk, hogy a technológiai médiumok fő megközelítései milyen közös pontokkal rendelkeznek és miben térnek el egymástól, mit gondolak technológia és fiziológia kapcsolatáról, beleértve ebbe az észlelés folyamatait, a test, a reprezentáció és a szimuláció (medialitás és realitás kapcsolata) valamint a kontroll kérdéseit. Összevetjük az egyes kutatók remedializálással kapcsolatos álláspontját is. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
|
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása a hallgatók megismerik a digitalizáció révén a médiatartalmak egyidejű és gyors, magas minőségű átvitelének következményeit, a multimédia és a hipertextualitás új struktúráit, az átjárást a különböző médiaszövegek és tartalmak között (transzmedialitás, intermedialit&aac ute;s). b) képességei a kommunikáció és médiakutatás területén képes a feldolgozott információk alapján reális értékítéletet hozni, és az ezekből levonható következtetésekre építve önálló javaslatokat megfogalmazni. |