Tantárgy adatlapja
A stúdium célja, hogy bemutassa a sajtó, rádió és a
televízió, valamint az újmédia helyét, szerepét a társadalomban, vázolja
létrejöttének körülményeit, az egyes műfajok kialakulását és legfontosabb
jellemzőit. Bemutatja a hallgatóknak a média, valamint a társadalom
kapcsolatát, lehetőségeit és az egyes műfajok korlátait: az akusztikus és
vizuális hatások sokrétűségét, az információ-átadás lehetőségének ebből
fakadó sokszínűségét. Tárgyalja a közszolgálati és a kereskedelmi rádiózás és
televíziózás közötti hasonlóságokat és különbségeket, az országos, a helyi és
a regionális, vagy kisközösségi rádió, televízió sajátosságait, műfaji
eltéréseiket, de természetesen kitér az újmédia által jelentősen
megváltoztatott médiafogyasztási szokásokra is. A szeminárium vázlatosan
megismerteti a hallgatókkal a különféle sajtóműfajokat: a hír alapú, az
átmeneti és a véleményműfajok egyaránt.
A tantárgy célja továbbá, hogy a nemzetközi
sajtó- és médiatörténetből bontakoztassa ki a kortárs médiarendszereket és
azok tipológiáját, a hazai és a nemzetközi sajtórendszert, különös
tekintettel az angolszász és a német nyelvterület médiaviszonyaira, valamint
egyes médiaszabályozási kérdéseire. Röviden tárgyalja a nyomtatott és az
elektronikus sajtó történetét, ill. kitér az egyes médiumok erősségeire és
gyengeségeire a demokrácia intézményeinek támogatása szempontjából. A kurzus
tehát lényegében segíteni kívánja az eligazodást a részletes és mélyreható
tömegkommunikációs tanulmányok kezdetén kitérve a magyar média
sajátosságaira, annak működésére. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
yle="margin-left:8.8pt;text-autospace:none">Kötelező
olvasmányok: - Barbier, Frédéric - Lavenir, Catherine B.: A média története. Budapest, Osiris,
2004., 13-23., 229-352., ISBN: 9633896436 - McQuail, Denis: A
tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris Kiadó, 2003, 9-10. fejezet.
Médiastruktúrák és médiaintézmények. Globális tömegkommunikáció. 13-129.,ISBN: 9789633895641 - Pokol Béla: Médiahatalom.
Budapest, Windsor, 1995, 9-38., 72-83., 114-131., 173-193., ISBN: 9638547227 - Balázs Géza: Médiaműfajok.
Budapest, Magyar Rádió, 1999, 33-55., ISBN: 3634632535 - Angelusz Róbert – Tardos Róbert – Terestyéni Tamás
(szerk.): Média, nyilvánosság,
közvélemény (szöveggyűjtemény), Budapest, Gondolat, 2007, 308-337.,
ISBN: 9789639610934 -
Ajánlott
olvasmányok: - Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. Budapest, KJK Kerszöv., 2005, 253-293,
345-367., 106-128., 321-366., 419-432., ISBN: 9789632248608 - Terestyéni Tamás (szerk.): Közszolgálatiság a médiában. Budapest, Osiris, 1995, 9-31,
45-53., ISBN: 9633790786 - Kókay György – Buzinkay Géza–Murányi Gábor: A magyar sajtó története. Budapest,
MÚOSZ, 1994, ISBN: 9639309036 - Briggs, Asa – Burke, Peter: A média társadalomtörténete Gutenbergtől az internetig. Budapest,
Napvilág, 2004., 21.104., ISBN: 9639350451 |