Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a szociálpedagógus hallgatók ismereteit a lelki egészség témakörével bővítse, megismertesse a mentálhigiéné történetét, fogalmát, alkalmazási területeit, különös tekintettel a segítő szakmával kapcsolatos aspektusokat.
A segítő szakember a mindennapi gyakorlat során gyakran találkozik a mentálhigiéné tárgykörébe tartozó problémákkal, ezért a kurzus célkitűzése, hogy felkészítse a hallgatókat a kliensekkel végzett munkában a lelki egészség megőrzésére, illetve helyreállításának elősegítésére, hogy a problémakezelésben felhasználja mentálhigiénés ismereteit, és a mentálhigiénés szemléletmódot alkalmazva hatékonyabban végezze munkája.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kiss Enikő Csilla - Sz. Makó Hajnalka (szerk.): Mentálhigiéné és segítő hivatás. Pro Pannónia Kiadó Alapítvány, 2013. ISBN 9789639893764
Buda Béla: A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. ISBN 9789631932768
Buda Béla: A lélek közegészségtana. Animula, Budapest, 2001. ISBN 9639410020
Hárdi István: Lelki egészségvédelem. Medicina Könyvkiadó Rt, Budapest, 1997. ISBN 963-24-2330-5
Bagdy Emőke: Pszichofitness, L' HARMATTAN KFT. 2013. ISBN 9789632366975
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadal
om- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a gyermekjóléti, gyermekvédelmi, és szociális szolgáltatásokat nyújtó, valamint nevelési intézményekben szociálpedagógiai szakmai munka végzésére, az elsajátított társadalomismereti, pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi ismeretek és alapelvek alkalmazására.
c) attitűdje
Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.
Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást.
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.