Tantárgy adatlapja
A metafizika tanítása során egyrészt azt az alapelvet követjük, hogy a hallgatók mindenekelőtt a – tágabb értelemben vett – jelenkor metafizikájával ismerkedjenek meg, tehát ne azzal foglalkozzanak, amit a filozófiatörténeti kurzusokon már elsajátítottak. Másrészt a tradíció azon vonulatát igyekszünk megismerni, amely a metafizika művelését az „értelmi” gondolkodás kritikáján keresztül valósítja meg. Ebben az összefüggésben Cusanus, Hegel, Szemjon Frank és Weissmahr Béla műveire koncentrálunk. A témáinkhoz kapcsolódó és magyar nyelven is olvasható irodalom csekély száma miatt fokozottan igénybe kell vennünk a hallgatók idegennyelv-ismeretét.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich: A logika. Enciklopédia I. Bdapest, Akadémiai, 1979.
Cusanus, Nicolaus: De beryllo. (latin-német kiadás) Hamburg, Meiner, 1987.
Jubien, Michael: Contemporary Metaphysics. Oxford, Blackwell, 1997.
Frank, Szemjon L.: Das Unergründliche. Ontogische Einführung in die Philosophie der Religion. Freiburg – München, Alber, 1995.
Weissmahr Béla: Ontológia. Budapest, Mérleg-Távlatok, 1995.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben, illetve irányzataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élősz&
oacute;ban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.