Tantárgy adatlapja
A kurzus bemutatja a régészeti feltárások kialakulását, történetét és módszertanát. A cél, hogy elméletei és módszertani órák kombinációjával, valamint gyakorlattal tudást szerezzenek a hallgatók a témában. Bemutatásra kerülnek a módszertanilag és tudományosan fontos lelőhelyek, azok esetleges feltárási nehézségeivel együtt. A kurzus betekintést enged a különböző nagyságú feltárásokban, úgy mint próba ásatás, terv ásatás és a régészeti feltárások terminológiájába. Ezek mellet cél a különböző típusú ásatások bemutatása, pl.: városon belüli és kívüli feltárások, települések és temetők régészete. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Renfrew, C., Bahn, P., Archaeology: Theories, Methods, and Practice, 7th edn. London 2016. ISBN 978-0500292105 Barker, Ph., Techniques of Archaeological Excavation. Routledge, 1.ed. 1993, ISBN 978-0415151528 Grant, J., Gorin, S., Fleming, N., The Archaeology Coursebook (An introduction to themes, sites, methods and skills), 4th ed., Routledge, 2015, ISBN 978-0415526883 Harris, E., Princip les of Archaeological Stratigraphy, New York 1989. ISBN 978-0123266514 Ajánlott irodalom: Régészeti Kézikönyv. Szerk: Gróf P., et al. Főszerk.: Müller Róbert. Magyar Régész Szövetség. Budapest 2011, ISBN 978-963-08-0860-6 Westerman, A., (ed.) Archaeological Site Manual, MoLAS, London 1994, ISBN 0-904818-40-3 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudás A diákok tudást szereznek a régészeti feltárások folyamatáról és még több információkat kapnak az szakirodalom segítségével. b) képesség A megszerzett kompetencia képessé teszi őket, hogy saját maguk eldönthessék melyek alegjobb feltárási módszerek az adott ásatáson. c) attitűdje d) autonómiája és felelőssége |