Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Minták eltérésének statisztikai elemzése
Tárgy kódja: BBNPS11600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Soltész-Várhelyi Klára
Tárgyleírás:

A tárgy célja olyan gyakorlati statisztikai tudás felépítése, melyre a hallgató bátran támaszkodhat a műhelymunkák megírása során. Módszere a statisztika alapvető fogalmainak és működési logikájának átismétlése, a pszichológiában használt egyszempontos statisztikai eljárások elméleti hátterének megismerése és használatuknak számítógépen történő bemutatása, gyakorlása. További információ: http://stathelp.hu

Részletes tematika:

Kísérleti elrendezések – minták kialakításának módszertana, összefüggő és független mintás elemzések elmélete, hasonlóságaik, különbségeik.

Egy minta jellemzése – egymintás t-próba elmélete és gyakorlata.

Két minta parametrikus összehasonlítása – megismerkedés az összefüggő és független mintás t-próba elméletével és gyakorlatával.

Két minta nemparametrikus összehasonlítása. Független minták esetén Mann-Whitney, Wilcoxon rangösszeg, Kolmogorov-Smirnov Z, Moses extreme reaction test, 2x2-es táblákon Khi-négyzet és alternatívái. Összefüggő minták esetén: Wilcoxon előjeles rangteszt, előjelteszt, McNemar teszt.

Több minta parametrikus összehasonlítása – egyszempontos ANOVA elemzések elméleti háttere és gyakorlati megvalósítása, One-Way ANOVA és Repeated Measures ANOVA. Kontaszt-kiosztások és Post-hoc vizsgálatok.

Több minta nemparametrikus összehasonlítása. Független minták esetén Welch, Kruskal-Wallis teszt és Medián teszt valamint Khi-négyzet próba nagyobb kereszttáblákon. Összefüggő minták esetén Greenhous-Geisser korrekció, Friedman ANOVA és Cochran Q teszt. Valamint a próbákhoz végezhető lehetséges utóvizsgálatok és korrekciók.

Kérdőívek megbízhatóságának vizsgálata Cronbach alfa érték számítása.

an class="cs50126BB">A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Vargha András. (2008) Matematikai statisztika. Pszichológiai, nyelvészeti és biológiai alkalmazásokkal. Budapest: Pólya Kiadó. ISBN 963858095x

Ajánlott irodalom:

Andy Field (2013) Discovering Statistics Using SPSS 4th edition, SAGE Publications Ltd. ISBN 9781446249185

Székelyi Mária – Barna Ildikó (2004) Túlélőkészlet az SPSS-hez Bp. Typotex. ISBN 978-963-9326-42-2

Ketskeméty László (2005) Izsó Lajos: Bevezetés az SPSS programrendszerbe Bp. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 9634638236

Sajtos László – Mitev Ariel. (2007) SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv Bp. Alinea Kiadó. ISBN 9789639659087

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.

b) képességei

Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.

Képes szakember irányítása mellett egyszerűbb tesztek felvételére és kiértékelésére.

c) attitűdje

Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.

d) autonómiája és felelőssége

Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével.

Rendelkezik a kezdeményezés, az önálló és közösségi döntéshozatal képességeivel.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BANB-XPS alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe