Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A szeminárium a politikát, mint retorikai folyamatot tekinti át, kitérve a nyelv és nyelvezet hatására, a társadalmi mítoszokra, a metaforák és nyelvi eszközök jelentőségére a demokratikus eljárásokban. Megvizsgáljuk a kormányzati információvisszatartás és minősített információk dilemmáit. A meghatározó koncepciók és elméletek bemutatása a társadalmi-történelmi környezetükben.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A politika és a politikai kommunikáció történetének, meghatározó gondolkodóinak és munkásságuknak az ismerete. A modern kommunikáció társadalmi hatásainak ismerete. A legfontosabb kommunikációs módszertanok, trendek és eszközök ismerete.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Hatékony írásbeli és szóbeli kommunikáció elsajátítása – világos, célzott üzenetek megfogalmazása különböző platformokon, különböző társadalmi csoportoknak. Biztos és hatékony eszközhasználat. Kritikai hozzáállás – az információ hitelességének ellenőrzése és a befolyásolás, mint eszköz használata. Az információvédelemhez szükséges legfontosabb eszközök ismerete és használata.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Mazzoleni, Gianpietro: Politikai kommunikáció, Budapest, Osiris, 2002. ISBN 9633892279
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Dan F. Hahn, Political Communication: Rhetoric, Government, and Citizens, 2nd Edition, Strata Publishing, 2002. ISBN 9781891136085
Holli A Semetko and Margaret Scammell (Editor): The SAGE Handbook of Political Communication, SAGE, 2012. ISBN 9781847874399
Hauser, Gerard A.: Civil társadalom és nyilvánosság, In: Szabó Márton, Kiss Balázs, BODA Zsolt (szerk.), Szövegváltozatok a politikára. Nyelv, szimbólum, retorika, diskurzus, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000, p. 478-500. ISBN 9631909832
Horányi Özséb: A közéleti kommunikációról, In: Buda Béla, Sárközy Erika (szerk), Közéleti kommunikáció, Budapest, Akadémiai Kiadó, 2001. p. 13-27. ISBN 9630578344
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók megismerjék a modern kommunikáció kialakulását, eddigi eredményeit, jövőbeni fejlődésének irányait. Tisztában legyenek társadalmi és gazdasági hatásaival. Képesek legyenek kritikus szemmel értékelni a különböző modelleket, eszközöket. Nyitott, analitikus gondolkodásmód és történeti szemlélet jellemezze a hallgatókat a kérdéskör kapcsán. A kapott feladatok elkészítésével a hallgató jártasságot szerez olyan fontos területeken, mint a stratégiai tervezés, kampányok tervezése, befolyásolási technikák és információbiztonsági technikák alkalmazása, illetve mindezek prezentálása. A szerzett tudás képessé teszi arra, hogy a hallgató maga is képes legyen innovatív projektek megtervezésére.